Volgens GfK verloren de slagers in 2006 zo'n 220.000 huishoudens als klant aan de supermarkten. Het bureau stelde vast dat van de jonge alleenstaanden slechts 20% wel eens naar de slager gaat voor vlees of vleeswaren. Ook bakkers en slijters gaven terrein prijs. De enige uitzonderingen vormen viswinkels en reformzaken. Viszaken kregen er vorig jaar bijvoorbeeld 120.000 huishoudens als klant bij.
bron: AD
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In Nederland werd tot voor kort, t.o.v. landen als België en Frankrijk, relatief minder in supermarkten gekocht. Die "achterstand" zijn jullie nu wellicht aan het inlopen. Maar de vraag is: wat kunnen jullie doen om de jongeren weer in de speciaalszaak te krijgen? Het zijn de media die hierbij moeten helpen door de specialist weer hip te maken.
De specialist-handelaar heeft namelijk een groot voordeel: het "praatje bij de verkoop". Hij/zij kan de klant leren koken, telkens die langsloopt. En dat heeft een jonge huiskok toch net nodig? "Hoelang moet dit koken?" , "hoe maak ik dit schoon?", "wat past het best bij...? zijn vragen die in de winkel op maat worden beantwoord, niet in de supermarkt