Spam is bezig met een revival in Amerika en producent Hormel poetst het imago van de ham-in-blik nog eens extra op met een hippe tv- en radiocampagne.
Tijdens de vette economische jaren haalde menigeen zijn neus op voor het goedkope, 72 jaar geleden uitgevonden vleesproduct in blik, maar nu de bodem van ieders portemonnee in zicht komt, is Spam in de VS weer helemaal hot.
Campagne
Hormel startte deze week dan ook met een uitgebreide reclamecampagne onder de titel ‘Break the Monotony’ (‘doorbreek de sleur’). Hierin wordt Spam neergezet als een hip, fris en leuk ingrediënt dat gebruikt kan worden in een reeks van gerechten.
Ook de Spam-website heeft een oppepper gekregen. Op de site staan zo’n 350 recepten met goedkope ingrediënten als ei, tomaat, aardappel en pasta waarin Spam verwerkt kan worden. Zo zijn er de Cheesy Country Spam Puff, Spamaroni en Spam Lettuce Wraps. Daarnaast zijn er op de websites Spam Games en een Spam Shop en kun je lid worden van de Spam Club.
Recessie
De verkopen van voedsel in blik – en vlees in blik in bijzonder – stijgen in de Verenigde Staten flink tijdens deze recessie. Consumenten zijn massaal op zoek naar goedkope vleesproducten.
bron: meat&meal - filmpje met nieuwe commercial.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Alle elitaire schrijvertjes hier ten spijt... ik denk met veel genoegen, nostalgie en smaak terug aan de macaroni met Smac en geraspte kaas die ik thuis kreeg
Noem het volks, noem het wansmaak, het kan me geen ******* schelen
"maar nu de bodem van ieders portemonnee in zicht komt, is Spam in de VS weer helemaal hot."
Wie schrijft dit soort kul? Spam is crisisvoer van een crisis of wat geleden. De fabrikant ruikt kansen en start een campagne. Maar wie zou het goedje 'hot' willen noemen behalve een pr-bureau? Inderdaad, niemand. Dit berichtje komt zonder twijfel uit een schimmig pr-kantoor en wordt door Meat & Meal uit tijdgebrek op de webredactie als echt nieuws gebracht.
In de krant zag ik toen het word 'crisis' nog maar net gevallen was, eetschrijvers al de meest smakelijke vergeten 'crisishapjes' in hun receptenrubrieken verwerken. Het is crisis en dus moet er bouillabaisse gekookt worden, want dat is van oorsprong armeluisvoer. Tips over wat je allemaal met oud brood kunt doen zijn ook weer 'hot'. Maar echt arm zijn we vooralsnog niet.
Spam is trouwens het enige varkensvleesproduct in de Turkse supermarkt hier om de hoek. Zo iconisch is het dat het honoris causa halal is. De Braziliaanse corned beef daar is keurig ritueel geslacht.
En Adriaan de Boer schreef er in 200 een artikel over in de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article868567.ece/Spam_Smac
Een Indische familie die berooid naar Nederland kwam, schotelde het in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw weleens de nog armere studenten voor die er toentertijd regelmatig over de vloer kwamen. Voor een paar gulden had een man of twaalf ruim te eten.
Recept: 1kg macaroni (de goedkoopste die je vinden kunt, harde tarwe beslist niet vereist), 5 eieren, 1 of 2 blikken Smak/Smac (afhankelijk van het budget), 2 blikken tomatenpuree, een paar ons belegen kaas (ook afhankelijk van het budget), een paar el sambal badjak. Macaroni met wat zout koken, afgieten, de rest erdoor mengen, storten in een ovenschaal, afdekken met paneermeel, 30 minuten in de oven.
En guess what? Het was nog prima te eten ook, vooral als het eerst was afgekoeld en daarna weer opgewarmd.
Het is iconisch voedsel, zoals corned beef en pilchards in tomatensaus of Campbell soup. Deze blikken hebben in de vorige oorlogen levens gered in Europa.
En het woord spam heeft (dankzij Monty Python?) de wereld veroverd.
Tijdens de eerste wereldoorlag was er achter het Britse front, op sommige plaatsen een ware "glut" van blikken "corned beef" en "spiced ham". Men herstelde er straten mee. Vandaar de associatie van spam met "teveel van het goede" en daarna de e-mailterm, vermoed ik.