Het bedrijf 'Vendy - Healthy Vending' zet machines neer met producten als kokoswater, sojabonen en eiwitrepen. De machines bevatten niet alleen zulke 'gezonde' producten. Kleurcodes geven aan wat je kunt kiezen: groen is gezond, oranje het 'zo af en toe'-voedsel en rood 'een uitzonderlijke traktatie'. De universiteit denkt met de aanschaf gehoor te geven aan de richtlijnen voor gezonde voeding van de overheid. Gebruikers zijn dik tevreden, aldus de bedenkers van de automaat, als er maar gesnackt kan worden. Volgens Dr. Vicki Ashton, hoofd gezondheid aan de universiteit, is dit een eerste stap in de goede richting. De universiteit gaat in een volgende fase het dagelijkse aanbod in de kantines aanpakken. Gelukkig kunnen health freaks hun slag voorlopig slaan bij de automaat, lijken we voorlopig te moeten denken.

Vandaag ook in het nieuws: alcoholvrije elixers. Dat zijn drankalternatieven voor mensen die inmiddels ook de alcoholhoudende dranken willen mijden. Maar je kunt toch ook gewoon water of een kopje thee drinken?

Er moet verkocht worden en dus verzinnen fabrikanten steeds weer iets nieuws. De echte uitdaging: minder kopen. Dat begint bij minder maken dat ons moet verleiden om geld uit te geven aan iets waar we niet op zaten te wachten - tot iemand het bedenkt.

Dit artikel afdrukken