'Eet frites zonder saus of kies een saus met weinig calorieen', luidt het algemene advies van het Voedingscentrum. Daarmee stoot het eerlijke fastfoodondernemers brood uit de mond. De Snackkoerier geeft in een adviesartikel dan ook het tegendraadse advies om sauzen flink te pushen en biedt zelfs een sauzenwinstmodule ter illustratie. Terecht lijkt mij. Friet met mayonaise is lekker. Misschien niet elke dag, zoals Gouda's Glorie (foto) wil. Maar wat lekkerder is, is veel gezonder (Diny Schouten).
"Sauzen zijn voor snackbars omzetmakers nummer twee. Saus is derhalve een winstbrenger. Maak hier optimaal gebruik van door actief sauzen te verkopen en de prijs ervan te verhogen. Vraag structureel welke saus uw gast bij zijn snack of frites wil (en dus niet OF hij een saus wil, want daar gaat u gewoon vanuit). Adviseer daarbij met name speciaalsauzen. Deze sauzen werken onderscheidend en verhogen de omzet.
Blijf varieren met aantrekkelijke combinaties tussen frituurwaar en speciaalsauzen. Dit geeft uw organisatie een innovatief karakter. Verbeter uw verkoopkunde en verhoog het rendement door een cursus te volgen bij de Stichting Hoger Rendement Horeca (0348-489481).
Bereken uw winst op sauzen
Durf geld te vragen voor sauzen. Met name voor speciaalsauzen. Tweederde van de consumenten geeft aan geen actie te ondernemen bij een prijsverhoging. Een kwart zegt de verhoging niet eens te merken. Aldus onderzoek van Siebenheller & Partners.
De consument heeft steeds meer een voorkeur voor saus met een ietwat zoetere smaak. Leveranciers spelen hier op in door het aanbieden van zoete fritessaus.
Bron: Snackkoerier
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Jesus, is dat niet gewoon slim ondernemen?
@Dick,
In de light fritessauzen zit natuurlijk kunstmatige zoetstof (niet helemaal ideal, maar goed). Zie maar de fritessaus halfvol van Gouda's Glorie.
Er zijn echter ook cafetaria's (bijvoorbeeld Verhagen in de omgeving van Rotterdam) die nu al fritessaus halfvol gebruiken in plaats van fritessaus 25% (#1 in de Cafetaria top 100).
Jesus, dat supplementering via snacksauzen onzin is ben ik volkomen met je eens. M'n opmerking was cynisch bedoeld. Hellman's is overigens echt een prima mayo vanwege de vetzurensamenstelling.
Prive denk ik overigens dat de nadruk op vetreductie achterhaald is. Het werkelijke probleem zit' m in de spiraal van toegevoegde suikers. In de drang om het vetniveau te verlagen, is er steeds meer meer zoet - en zout - in industrieel gemaakt eten terecht gekomen. Om ze op smaak te houden - vet is nl. een smaakdrager - en een steeds hogere acceptatie (=verkopen) te bereiken.
Suiker maakt vet, vet is het alleen maar ;-)
Het is onzinnig om omega 3 en 6 vetzuren te stoppen in een saus die je niet dagelijks, in vaste porties eet (of je moet elke dag naar de snackbar gaan). De zoete variant komt omdat de cafetaria houder zegt dat de consument die lekkerder vindt. De fabrikanten zoals Gouda's Glorie en Remia maken al een tijdje light varianten (zie fritessaus halfvol of friteslijn) maar die vinden geen gretig aftrek van de cafetaria's. Ik denk dat snackbars al genoeg doen door vloeibaar te frituren (een duurdere oplossing dan vast frituren). Als iemand 1 keer per week snackt is er weinig aan de hand hoor mensen.
De lekkerste fabrieksmayonaise: Hellman's, jawel van Unilever én met een Engels (hier is het alleen bij groothandels te vinden) 'Ik kies bewust-logo' ("Eat smart").
Let wel, juist vanwege de omega 3/6 verhouding goedgekeurd door de cholesterol sceptic's.