Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven hostte ABN AMRO een aantal seminars, naar aanleiding van het rapport 'SMART future. Slimme technologie raakt ons hele leven' dat de bank publiceerde. Foodlog was te gast bij Smart Farming. ABN Amro vroeg vijf specialisten hun licht te laten schijnen over de landbouw in 2025.
Welke invloed hebben innovatie, technologie en big data op het boerenbedrijf?

Internet of things
Sjaak Wolfert (LEI) liet een kijkje van het moderne boeren in de toekomst zien aan de hand van een filmpje:



Er is al veel 'smart' aan de landbouw. Aan de hand van foutmeldingen op de luchtwasser is af te lezen dat er iets met het voer van de varkens niet goed zit. We kunnen precies meten hoe plantjes zich ontwikkelen en daarmee de teler helpen om te bepalen hoeveel extra water of meststof ze nodig hebben. Diezelfde gegevens kunnen de veredelaar helpen de plantjes zelf voor komend jaar te optimaliseren voor het perceel. Het via internet verbinden van met elkaar communicerende en hun omgeving metende apparaten heet The Internet of Things. Dat slimme apparatennetwerk kan op basis van talloze sensoren en apps de boer helpen tot op de millimeter en minuut nauwkeurig te boeren. Waarbij het weer, het perceel en de machinerie allemaal hun eigen input kunnen leveren, die tot smart toepassingen verwerkt kunnen worden.

Waar is de consument?
Hoewel juist de consument een groot deel van de smart future zal uitmaken, is zijn betrokkenheid bij food maar laag, stelde Gé Backus (vroeger LEI, nu zelfstandig consultant). De consument heeft geen boodschap aan high tech of smart. Zij communiceert in metaforen, beelden en verhalen. Techniekleveranciers, producenten, groothandels en retailers spreken ieder hun eigen taal en jargon, die slechts zelden op elkaar aansluiten. Big data moet het mogelijk maken bruggen te slaan tussen de verschillende groepen. En uiteindelijk de naadloze verbinding van producent tot klant, met alle relevante informatie van dien, te realiseren.

Smart Farming liet zien dat de verhalenvertellers op het podium echter nog ver weg staan van de consument en de realiteit van de markt. In de woorden van een van de aanwezigen: 'Wie van jullie heeft wel eens zelf een paprika verkocht? De tucht van de markt is heel anders dan bij jullie tussen de oren zit'. Die opmerking moest het panel incasseren.

Ook over de financiering van de toekomstige landbouw maakten de aanwezigen zich zorgen. Gastheer Wilbert Hilkens kon die zorg niet wegnemen: "De bank financiert bewezen processen en niet het experiment", zei hij.

Hoe smart farming er over 10 jaar echt uit zal zien, weet op dit moment dan ook nog niemand.

Het rapport Smart Future is hier te downloaden.

Fotocredits: uitsnede titelpagina, ABN AMRO
Dit artikel afdrukken