Plaaats ik net een bericht over onze genietcapaciteiten, blijkt er op dit moment nog een onderzoeksresultaat de ronde te doen: we gaan niet alleen op onze neus af, ook op onze smaak. Vooral op die van toen we klein waren.
Consumenten kiezen voedingsmiddelen vaker op grond van smaak dan op grond van gezonde eigenschappen. Dat blijkt uit onderzoek van Datamonitor onder 5.000 consumenten uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de VS. De hedonistische kant van voedselconsumptie, zoals genieten en nieuwe smaken uitproberen, prevaleert vrijwel altijd. Een belangrijke rol speelt daarbij de kennis van andere keukens die consumenten opdoen op vakantie. Zij reizen steeds vaker naar exotische bestemmingen en dat heeft zijn weerslag op hun eetpatroon. Ook in het leven van alledag gaan andere culturen een steeds belangrijkere rol spelen. De eetgewoonten van migranten dringen door tot het algemene consumptiepatroon en de supermarkt. Volgens cijfers van Datamonitor heeft 41% van de Europeanen en Amerikanen de afgelopen maanden nieuw voedsel met een exotische smaak uitgeprobeerd.
De reis- en daarmee voedingstrends worden aangedreven door oudere consumenten met veel vrije tijd en geld. Zij beschouwen bepaalde landen als aantrekkelijk en passen hun attituden en gewoonten aan door producten uit het betreffende land te kopen. Tegelijkertijd is een retrotrend zichtbaar. Consumenten verlangen naar de producten uit hun jeugd, die gezien worden als goed en vertrouwd.
Bron: Marketing Week - p. 14 met dank aan MKB
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook