Smaak is altijd afhankelijk van omgevingsfactoren. Dat zegt René Koster, directeur van het Restaurant van de Toekomst op het terrein van Wageningen Universteit. Hij heeft verschillende voorbeelden bij de hand die dat onderstrepen.

Zo heeft staat er in het Restaurant van de Toekomst al vanaf het begin een apparaat waar mensen hun melk tappen. Die melk is altijd biologisch geweest, maar dat is nooit gecommuniceerd. Pas later werd bij het apparaat een bord geplaatst met informatie over het product. Met als gevolg dat sommige mensen klachten hadden over de veranderde smaak van de melk. Voor een onderzoek naar diervriendelijk vlees werd eenzelfde product drie keer naast elkaar gepresenteerd, met de aanduidingen diervriendelijk, nieuw en gezond. Ruim 50% koos voor diervriendelijk, 40% voor nieuw en een kleine 10% voor gezond. De consumenten noemden het diervriendelijke product het meest smaakvol, terwijl ze in een vraaggesprek vóór de test een aspect als smaak helemaal niet belangrijk vonden.


bron: Misset Catering met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken