Vliegmaatschappijen doen hun best om deze tijd achter zich te laten. KLM serveert maaltijden van Nederlandse topchefs; in een illustere rij volgden Sergio Herman, Jonnie Boer, Richard Ekkebus en Onno Kokmeijer elkaar op. British Airways zette muziek op het menu om het eetplezier te vergroten. Bij vliegmaatschappij Emirates dineren passagiers van de First Class aan een gedekte tafel met echt servies.

Er zijn verschillende oorzaken waardoor vliegtuigmaaltijden een slechte reputatie hebben gekregen. De belangrijkste is waarschijnlijk de manier waarop we in de lucht proeven. Zowel het geluid als de droge lucht in de cabine laten producten in de lucht anders smaken. De smaakintensiteit van zoet en zout nemen af, terwijl je umami, de inmiddels erkende vijfde smaak naast zoet, zuur, zout en bitter, juist beter gaat proeven. Ook stress, van de vliegangst of de reden van je reis, heeft een invloed op smaak.

Omdat in de lucht niet gekookt kan worden, is je maaltijd altijd opgewarmd. Die droogt daardoor makkelijk uit. Om dat gevaar te omzeilen, raadt de Amerikaanse chef Alfred Portale aan vette vis of vlees te serveren in het vliegtuig. Hij adviseert er lekker veel kruiden, marinade en saus bij om de veranderde smaakperceptie te compenseren.

Beenruimte heb je inmiddels zelfs genoeg met de nieuwe dunne stoelen van Ryanair op korte vluchten
Ook het gebruik van plastic in de lucht kan de smaak bederven. Een vliegtuigmaaltijd komt vaak in een plastic bakje, eet je met plastic bestek en ook je drankje zit nog eens in een plastic bekertje. Het gewicht van je bord en bestek heeft invloed op je smaakbeleving. Hoe zwaarder dit is, hoe lekkerder je een product zou vinden. Om die reden pakt Emirates met zijn echte servies dus goed uit.

Al deze factoren laten zien dat er een markt is voor lekkerder eten aan boord. Misschien moet die wel productgewijs ontwikkeld worden. Cathay Pacific lanceerde in februari 'Betsy Beer'. Dit speciaalbier bevat honing en longan en is speciaal gebrouwen voor drinken in het vliegtuig. Er zijn heel wat mensen die door de week in vliegtuigen leven. Ze vliegen van Berlijn naar Dublin. Vanuit Ierland voert de reis naar New York. Door naar Atlanta. Dan naar Beijing en nog even naar Melbourne. Via Hongkong gaat de reis terug naar Amsterdam. Het internationale zakenleven is vermoeiend maar een goede maaltijd waard. Beenruimte heb je inmiddels zelfs genoeg met de nieuwe dunne stoelen van Ryanair op korte vluchten. Intercontinentaal wordt lekker eten en drinken de nieuwe beenruimte.
Dit artikel afdrukken