Eet wat je wilt, zoveel als je wilt, zonder je schuldig te voelen. Krijg een nieuwe relatie met eten, door niet meer steeds te denken aan slechte voeding of goede voeding. Door geen calorieën meer te tellen en niet op koolhydraten te letten. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Dat is het dan ook vermoedelijk voor de meesten die het gaan proberen. Maar het kan geen kwaad het eens te onderzoeken, het kost niks.

Wat er verfrissend aan is, is dat het principe van intuïtief eten zich keert tegen de enorme psychologische en morele druk die je kan ervaren als je wilt voldoen aan dat enorme moderne eisenpakket. Knap, slank en sportief moest je al zijn. Daar zijn meer voorwaarden bijgekomen. Je moet ‘clean’ eten, liefst veganistisch, anders ben je fout bezig. De lat ligt heel hoog. En wat gebeurt er als je daar niet aan kan voldoen? Als het ene na het andere dieet mislukt en je walgt van jezelf als je een zak chips leeg eet?

Pizza
Diëten is een frustrerende bezigheid. De schaamte en stress die eten omgeven, hebben voor velen de omgang met eten verstoord. Als je jezelf van alles ontzegt, krijgt dat macht over je. Maar als je alles mag eten wat je wilt, is het gemakkelijker om dat stuk pizza te laten staan.

Als je jezelf van alles ontzegt, krijgt dat macht over je. Maar als je alles mag eten wat je wilt, is het gemakkelijker om dat stuk pizza te laten staan
Dat is wat intuïtief eten kan doen. Het klinkt heel logisch en simpel en dat is het dan ook. Want onze omgang met eten is ver afgedwaald van dat simpele en logische en is onnodig problematisch geworden. Daarom is het verstandig terug te keren naar het denken over eten, van voordat het zo beladen werd. Toen eten nog gewoon lekker en bevredigend kon zijn zonder dat je er van alles bij moest voelen en denken.

Dieetidiotie
De oorsprong van het intuïtieve eten als antwoord op de dieetidiotie is door het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic getraceerd. In 1995 publiceerden twee diëtisten uit Californië, Evelyn Tribole en Elyse Resch, een boek over het onderwerp. Zij zagen in hun praktijk hoe hun klanten afvielen en weer aankwamen en steeds ongelukkiger werd. Eten werd een vreselijke bezigheid. Ze adviseerden hen iets uitzonderlijks: ga eten wat je wilt. “Als je toestemming van jezelf hebt om te eten wat je wilt, smaakt het eten nog net zo goed, maar je haalt de dwang eraf,” zeggen ze in The Atlantic.

Huib Stam
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Intuïtief eten ligt in het verlengde van mindfullness en ligt aan de zachte kant van het terrein van de psycholoog en de psychiater. Eetstoornissen zijn serieuze problemen die zich niet laten genezen door tegen de patiënt te zeggen dat hij of zij maar gewoon moet gaan doen over eten vanaf nu. De academische onderzoeksgroepen naar eating disorders zijn niet meteen werkloos door de heilzame werking van intuitive eating.

Biologie
Een psychiater die in The Atlantic aan het woord komt waarschuwt tegen een al te simplistische benadering. Hij zag dat veel van zijn patiënten niet geholpen waren met een mindful of een intuitive benadering. “De eerste stap is om de biologie op orde te krijgen,” zegt hij.

Bezwaren te over, wetenschappelijk bewijs ontbreekt volledig en alle mogelijke kwakzalvers duiken gretig op de nieuwe rage, ook in Nederland. ‘Weer in contact komen met je lichaam’, ‘eten wat je ècht wilt’, ‘eten vervangt geen emotie’. Alle ruimte voor een nieuwe kretologie.

Evelyn Tribole en Elyse Resch, die Intuitive Eating-coaches opleiden en als eerste apostelen de boodschap blijven uitdragen, hebben de 10 geboden van de nieuwe leer opgesteld. Ze zijn opvallend bescheiden over hun methode als therapie. “Als een hulpverlener, coach of Instagram-influencer zegt dat je gewicht kan verliezen met intuïtief eten, ren dan weg. Niemand kan je vertellen wat er met je lichaam gaat gebeuren, ik ook niet.”

Hieronder een bondige weergave van de 10 Principles of Intuitive Eating:
    1. Verwerp de dieetmentaliteit. Weg met al die boeken en artikelen die je gewichtsverlies beloofd hebben. Weg met dat gevoel dat je gefaald hebt als je weer aankwam na een mislukte dieetpoging.

    2. Hou je honger in ere. Eet wat je biologisch moet eten, ga geen honger lijden, want dat leidt weer tot overeten.

    3. Sluit vrede met eten. Stop het voedselgevecht. Geef je zelf toestemming alles te eten. Als je jezelf iets specifieks ontzegt, krijg je daar juist enorme trek in.

    4. Daag de voedselpolitie uit. Stop ermee jezelf bestraffend toe te spreken als je een stuk taart hebt gegeten. Maar stop ook met jezelf te prijzen als je het goed hebt gedaan. De voedselpolitie, diep in je geest, bewaakt alle onredelijke regels die door het diëten in het leven zijn geroepen.

    5. Erken dat je genoeg hebt gegeten. Luister naar je lichaam of je nog wel honger hebt. Stop halverwege een maaltijd en vraag je af: is het lekker en heb ik niet al genoeg gegeten?

    6. Ontdek de voldoening-factor. Eten wat je lekker vindt in een plezierige omgeving kan heel veel voldoening geven. Dat bevredigt zonder dat je ook veel hoeft te eten.

    7. Geef toe aan je emoties los van eten. Zoek naar wegen om je prettig te voelen zonder dat er eten bij komt kijken. Angst, eenzaamheid, verveling en boosheid zijn gebruikelijk emoties en hebben hun eigen oorzaak en oplossing. Eten lost dat niet op.

    8. Respecteer je lichaam. Accepteer hoe je genetisch in elkaar zit en hoe je lichaam is. Het heeft geen zin om heel kritisch op je lichaam te zijn, want dan zal je je nooit lekker in je vel voelen.

    9. Doe aan sport en voel hoe dat voelt. Geen overdreven strenge fitness. Denk niet aan hoeveel calorieën je verbrandt, maar voel hoe lekker sporten en bewegen is.

    10. Waardeer dat je gezond bent. Je wordt echt niet ziek van af en toe een snack. Je voeding hoeft niet supergezond te zijn om zelf een goede gezondheid te behouden.
Dit artikel afdrukken