Consumenten hebben weinig moeite met sluikreclame. Integendeel, brand placement wordt zelfs op prijs gesteld, vooral door kijkers naar special-interestprogramma’s. Dat de acteurs in tv-serie Baantjer wel bijzonder vaak trek hebben in Yakult, lijkt de consument weinig te kunnen schelen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Eva van Reijmersdal van de Universiteit van Amsterdam. Consumenten gaan onbewust positiever denken over een merk als dat regelmatig opduikt en wordt gebruikt in beeld. Betrouwbaarheid
De nachtmerrie van elke journalist komt uit. ‘Hoe redactioneler de vorm, hoe meer sluikreclame wordt gewaardeerd. Mensen vinden dat minder misleidend en meer acceptabel. Dit geldt zowel voor televisieprogramma’s als voor tijdschriften’, aldus Van Reijmersdal in Het Financieele Dagblad.

Commerciële invloed
Er zit ook een goede kant aan de commerciële invloeden, ontdekte Van Reijmersdal. ‘Het wordt vooral gewaardeerd als het merk echt iets toevoegt, zodat kijkers er nuttige informatie uit kunnen halen. Dit geldt vooral voor special-interestprogramma’s.’

Bron: distrifood.nl
Dit artikel afdrukken