600 vierkante meter
McDonald's heeft een stand die bestaat uit een restaurant van 400 vierkante meter, met daarbij nog eens 200 vierkante meter terras. Het concern brengt producten uit de hele wereld maar nodigt daarnaast Italiaanse boeren uit McDonald's lokaal te beleveren. Voor het project Making the Future zoekt McDonald's Italië 20 jonge boeren die de fastfoodketen op basis van een 3-jarig leveringscontract van rundvlees, kip, brood, sla, aardappelen, melk en fruit kunnen voorzien. Een kans dus, want McDonald's staat onder zijn leveranciers bekend als veeleisend maar goed betalend.
Kies
Slow Food blijkt dat geen goed idee te vinden en spreekt zowel de wereld als de Italiaanse minister van Landbouw Maurizio Martina daar op aan. Volgens Martina biedt McDonald's boeren een prachtige kans, met zekerheid op niet alleen de korte termijn. Ze zouden er de middelen door kunnen generen om te innoveren. Op deze manier een relatie aangaan met Italiaanse boeren is wat de minister betreft dan ook een uitstekend idee. Hem gaat het om de vorming van nieuwe ketens op basis van relaties in plaats van handel alleen. Dat brengt de landbouw immers in de problemen die we overal in Europa ervaren.
Slow Food stelt daartegenover dat McDonald's staat voor alles wat juist veranderd moet worden. Het bedrijf behoort tot een manier van denken en zet aan tot voortzetting van een manier van leven die ons dik maakt en lak heeft aan zorg voor het in stand houden van de natuurlijke hulpbronnen en kringlopen waarvan de aarde afhankelijk is. Het bedrijf voedt dagelijks 70 miljoen mensen vanuit een, volgens Slow Food, 'bankroet' voedselsysteem.
Hoe kun je, zegt Slow Food, aan de ene kant het Charter van Milaan met als basis de gedachtenwerelden van Paus Franciscus en Carlo Petrini en aan de andere kant McDonald's als deel van de oplossing presenteren. Slow Food roept de organisatoren dan ook op te kiezen: óf voor mcdonaldiseren óf voor vormen van community building die, volgens Slow Food, kunnen claimen schoner, gezonder en eerlijker eten op te leveren.
Heroriëntatie
Eén ding is in ieder geval duidelijk: Slow Food sluit McDo uit van de oplossing. Recent viel in Frankrijk minister van landbouw Le Foll McDonald's aan omdat het bedrijf de door hem gebruikte term 'agroécologie' voor de vernieuwing van de Franse landbouw met oneigenlijke motieven zou hebben gebruikt om zich groen te wassen.
Als gevolg van te weinig vernieuwing sluit McDonald's niet meer aan bij de behoeften van jongvolwassen doelgroepen. Ook dit geluid zal het bedrijf dwingen zich te opnieuw te oriënteren op zijn imago en respons. Het heeft de omzet van zijn weglopende critici nodig om te kunnen blijven bestaan.
Fotocredits: Stefano Stabile, Wikimedia
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En zie het bericht over het frietsucces in de Rotterdamse Markthal. Knarsetanden slow foodies langzaam?