Vanmorgen schreef ik over de rigide inkoopnormen voor biologisch omdat producten die niet het hele jaar volledig biologisch kunnen zijn, niet zo zouden mogen heten.
Dat blijkt nuance te behoeven. Ze zijn alleen maar niet biologisch op dagen dat ze dat niet zijn. Da's dus toch logisch. Groothandelaars en de cateringdames en -heren moesten maar eens wat creatiever en misschien wel slimmer gaan nadenken.

Ik sprak er rond het middaguur over met Jaap de Vries van SKAL, de organisatie die de controle op biologische producten verzorgt. Producten die niet het hele jaar biologisch kunnen zijn, tellen wel degelijk mee.

De Vries vertelde me bovendien dat er vernieuwingen van de definitie van biologisch op handen zijn.
Hij wilde er nu nog niets over kwijt, maar wil er medio mei graag verder met foodlog.nl over praten.

Naar aanleiding van ons gesprek schreef De Vries me:

Biologisch product voldoet voor 100% aan de eisen. De consument vertrouwt terecht op de betrouwbaarheid van die claim, immers Skal certificeert. Dus ja, als één ingrediënt niet bio is, dan keurt Skal die partij af. Betere producenten keuren het op eigen initiatief al af. Ze nemen de eigen verantwoordelijkheid en noemen hun product die dag niet biologisch. Skal controleert steeds beter of de producent dit intern goed heeft georganiseerd. Op de 5 dagen na uit het artikel, mag de bakker trots zijn broodje presenteren als biologisch.

De praktijk is dus veel genuanceerder en redelijker dan dit verhaal suggereert. De rekensom levert weldegelijk 255 van de 260 dagen biologische broodjes op: toch 98%.Persoonlijk vind ik het verhaal een hoog gehalte van probleem denken; o, wat is het moeilijk. Het probleem van de één is de uitdaging voor de ander, voor collega bakkers om wel te voldoen aan de vraag van overheid naar biologische en lekker eten. In Nederland zijn al 2800 grote en kleine bedrijven die dit met succes doen.
Toch zie ik ook voor Skal een uitdaging in het verborgen probleem in de verschillende reacties. Kan Skal, zoals Florine Boucher vraagt, minder rooms dan de Paus zijn en meebewegen met moderne kansen voor ondernemers? Ja, met deze dynamiek houd ik mij als directeur persoonlijk mee bezig.
Concreet: hoe mag een ondernemer producten die niet volledig bereid zijn met biologische ingrediënten zoals het broodje met gangbare tomatensnippers, toch presenteren als broodje bereid met ‘biologisch meel’. Dit is in beweging. Binnenkort meer hierover.


Tot zover De Vries. Wat nou bijvoorbeeld De Kleinste Soepfabriek moet doen op dagen dat z'n soep niet biologisch kan zijn, weet ik niet. Een kruisje door het EKO-labeltje halen? Lastig, want wat moet de consument daarvan denken? Maar voor het gewraakte hippe biologische broodje met af en toe 'gewone' tomatensnippers is het dus allemaal wat makkelijker, al moeten hard core bio-eters wel goed opletten wanneer de broodjes wel en niet bio ziijn. Een kniesoor die daar op let.
Dit artikel afdrukken