Sjoerd van de Wouw vertrekt na 15 jaar als campagneleider bij Wakker Dier, schrijft Boerderij. Hij was als mediastrateeg verantwoordelijk voor de koerswijziging van de dierwelzijnsactivisten. Sinds een jaar of 5 richt Wakker Dier zich niet meer op de boeren als boeven, maar op de supermarkten en A-merkproducenten. Volgens Van der Wouw ziet de veehouderij echter niet - of wil ze niet zien - dat samen optrekken mogelijkheden biedt.

Landbouworganisaties durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken
'Onvolwassenheid'
Als voorbeeld noemt hij "dat supermarkten in Nederland alleen nog maar één ster-varkensvlees verkopen, komt de boeren ten goede." Maar boeren zien de kans niet. Dat komt door hun 'onvolwassenheid', stelt Van de Wouw. "Zij willen niet inzien dat campagnes van Wakker Dier de veehouders juist kansen bieden. Natuurlijk leveren wij kritiek, en dat voelen boeren ook zo. Maar als supermarkten door onze kritiek overgaan op beter vlees, profiteren de boeren daarvan. Landbouworganisaties zien dat ook wel, maar zij durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken."

Ook supermarkten laten kansen liggen
Maar ook de supermarkten zouden profijt kunnen trekken van de Wakker Dier-campagnes. "Wij kondigen onze acties ruimschoots van te voren aan bij de bedrijven. Dat biedt ze de kans om onze actie te gebruiken om hun eigen imago op te krikken. Ze kunnen zich profileren door tijdig aan onze eisen te voldoen. Dat kost wat extra, maar publicitair halen ze dat er zeker weer uit", aldus van de Wouw.

Sjoerd van de Wouw geldt als een van de beste campagnemakers van ons land. Van de Wouw werd begin deze maand actief voor foodwatch. Daar is hij campaigner kindermarketing en misleidende reclame. Producenten en verkopers van gesuikerde waar voor kinderen kijken ongetwijfeld met spanning uit naar de eerste spraakmakende campagne van zijn hand.

Fotocredits: Sjoerd van de Wouw, Wakker Dier
Dit artikel afdrukken