Landbouworganisaties durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken'Onvolwassenheid'
Als voorbeeld noemt hij "dat supermarkten in Nederland alleen nog maar één ster-varkensvlees verkopen, komt de boeren ten goede." Maar boeren zien de kans niet. Dat komt door hun 'onvolwassenheid', stelt Van de Wouw. "Zij willen niet inzien dat campagnes van Wakker Dier de veehouders juist kansen bieden. Natuurlijk leveren wij kritiek, en dat voelen boeren ook zo. Maar als supermarkten door onze kritiek overgaan op beter vlees, profiteren de boeren daarvan. Landbouworganisaties zien dat ook wel, maar zij durven vanwege hun achterban de hand niet uit te steken."
Ook supermarkten laten kansen liggen
Maar ook de supermarkten zouden profijt kunnen trekken van de Wakker Dier-campagnes. "Wij kondigen onze acties ruimschoots van te voren aan bij de bedrijven. Dat biedt ze de kans om onze actie te gebruiken om hun eigen imago op te krikken. Ze kunnen zich profileren door tijdig aan onze eisen te voldoen. Dat kost wat extra, maar publicitair halen ze dat er zeker weer uit", aldus van de Wouw.
Sjoerd van de Wouw geldt als een van de beste campagnemakers van ons land. Van de Wouw werd begin deze maand actief voor foodwatch. Daar is hij campaigner kindermarketing en misleidende reclame. Producenten en verkopers van gesuikerde waar voor kinderen kijken ongetwijfeld met spanning uit naar de eerste spraakmakende campagne van zijn hand.
Fotocredits: Sjoerd van de Wouw, Wakker Dier
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Henric #12, dat consumenten meer voor dierwelzijn moeten betalen hoeft niet perse. De kosten van dierwelzijn kunnen ook afgewenteld worden door minder voor het veevoer te gaan betalen. En dat is meer voor de hand liggend. In dat geval zijn het de veevoer producerende akkerbouwers die het gelag betalen. En bovendien krijgen de veehouders in het buitenland bij een lagere veevoerprijs een betere concurrentiepositie ten opzichte van de Nederlandse veehouders. WD kan dan wel spreken van gemiste kansen, het tegenovergestelde is eerder het geval. Ik kan WD er niet op betrappen dat ze ook het veevoerspoor meegenomen hebben. En door het uitsluiten van dat veevoerspoor neemt WD met hun dierwelzijnseisen tegelijkertijd een anti-akkerbouwhouding aan.
Als het inderdaad zo is dat de acties van WD zowel de supers als de boeren kansen bieden, dan gaat het de consumenten dus meer geld kosten. Kansen voor de boeren en supers betekenen meer marge, want het gaat (zeker bij de boeren Dick#3) alleen maar om rendement. Dus naast de hogere prijs voor minder dierenleed, die sommige consumenten best willen betalen, moet er ook meer geld komen voor betere marges voor boer en super. Ik vraag me af of veel mensen daartoe bereid zijn. Alleen een betere marge voor boeren misschien nog wel, maar voor de supers lijkt mij niet. En het één kan niet zonder het ander.
Paulien, beelden spreken voor zich, ik hoop daarom ook dat je veel naar open dagen, boer zoekt burger, open boerderij dagen en wat iets meer zij gaat. Het beeld wat je dan zult krijgen is compleet anders dan de beelden die constant door WD en anderen getoond worden. Je woont in elk geval in de provincie met de grootste bio boeren wonen, echt mega bedrijven, maar super mooi en strak georganiseerd. Als je gaat fietsen moet je maar eens langs bijvoorbeeld Bio Brass in Zeewolde gaan, schitterend bedrijf. Meteen daarachter ligt overigens ook een biologische pluimvee houder met legkippen.
Ik vind het jammer dat jij voelt dat er een zwarte schaduw over jouw ligt door het gebeuren toen, ik vind wel dat sommige mensen het over zich zelf afroepen door niet met het feit democratie om te kunnen gaan en extreme zaken doen. Gaat de laatste jaren gelukkig een stukje beter.
En @Frank #5, ja mij viel die datum 6 mei ook al op. Wat er toen gebeurd is heeft een zwarte schaduw geworpen over mensen ook zoals ik. Hoewel ik hem nooit gekend heb. Maar als groene madam inmiddels wonend in een stad waar toen ik in 2007 hierheen verhuisde veel mensen op de PVV stemden heb ik dat vaak genoeg gevoeld, en dat was niet prettig zacht gezegd. Mensen hier dachten (denken) bij milieumensen uit Wageningen zoals ik niet aan een vrouw die gewoon positief met ecologie, wonen, gezondheid en milieu bezig was en is. Vooral onder hulpverleners heersen echt waanideeën helaas. Mijn relatie heeft geen stand kunnen houden onder die druk. Daarom bewonder ik juist ook de moed van Sjoerd want ik weet dat hij het niet makkelijk gehad zal hebben. Maar hij is er sterk uitgekomen. Met zijn prijs in 2012.
En Almere omarmt inmiddels de Almere principles. Gewoon vol blijven houden :-). En de AH hangt vol met borden van de promotie van AH biologisch. Ik doe er boodschappen met een glimlach op mijn gezicht :-).
Nu nog een toekomst met supermarkten en buurthuizen enz. zonder allemaal snoep en troep in de schappen met kinderplaatjes op kinderooghoogte. Het wordt alleen maar leuker en gezonder!
De kracht van WD is juist dat ze zichtbaar maken wat er gebeurt bij de bio-industrie boeren. Beelden spreken verder voor zich. Dus wat dat betreft hebben ze meer een voorlichtende / journalistieke functie en zijn ze (net als ik) voor transparantie van de voedselketen.
En ik denk dat consumenten recht hebben op eerlijke informatie. Wie brengt anders die beelden naar buiten?
Ik snap verder wel hoe het komt hoor, dat boeren zo onder druk zijn gezet om te produceren, en OVO heeft dat allemaal mogelijk gemaakt. Maar ik vind dat mensen best wat meer geld over mogen hebben voor wat boeren doen, zodat er meer kwaliteit komt en minder dierenleed.
Zo leef ik zelf ten minste al 20 jaar, ik besteed geld aan goede voeding en zo hoort het ook. Ook in de tijden dat ik zelf weinig inkomen had. Voedsel = basis. Ik besta uit eten en drinken. Dat mag van kwaliteit zijn.
Besparing doe ik door niet meer te kopen dan ik nodig heb zodat ik weinig hoef weg te gooien.