We vroegen het Jan ’t Lam, Global Fruit Lead van Rainforest Alliance.
Hoe gaat het proces van certificering?
Jan ‘t Lam: “Een onafhankelijke partij gaat met een team naar de desbetreffende plantage en doet daar een audit. Tijdens de audit wordt gecontroleerd of de situatie voldoet aan de duurzaamheidsstandaard die Rainforest Alliance heeft ontwikkeld: de Rainforest Alliance Sustainable Agriculture Standard. Ze checken de documentatie en de situatie in het veld; en ze spreken met het management, de arbeiders en onafhankelijke partijen.”
.@trouw onthult sappige misstanden sinaasappelpluk in Brazilië, aan de hand van de '#blockchain app' van @albertheijn Zo werkt dat dus, #transparantie dit is een begin.
— Annet Roodenburg (@RoodenburgA) September 24, 2018
Als consument moet je willen weten of de plukkers worden uitgeperst.@AH_nieuws pic.twitter.com/QrrJcakELc
Hoe pakt dat uit voor Santa Angela?
“Trouw refereert aan een zaak uit 2013. Op dat moment was Santa Angela niet Rainforest Alliance gecertificeerd. Daarom kunnen we niets zeggen over de situatie van toen. Santa Angela kreeg in september 2015 haar eerste certificaat, op basis van de vorige versie van de Standaard. Op 24 augustus dit jaar heeft Santa Angela haar hernieuwde certificaat ontvangen, gebaseerd op de nieuwe versie van de Standaard die we sinds 2017 gebruiken. Het verschil tussen die versies is onder meer dat criteria met betrekking tot leef- en werkomstandigheden in de nieuwe versie zijn aangescherpt. Dat betekent bijvoorbeeld dat het minimale loon betaald moet worden en dat de registratie van werkdagen verplicht is. Ook de maximale lengte van die werkdagen is in die versie vastgelegd.”
Iedereen kan altijd meer“Een heel belangrijk onderdeel van de Standaard is wat wij noemen continuous improvement: het blijven verbeteren. En dat is het pad waar Santa Angela samen met Louis Dreyfus als bedrijf sinds 2015 op loopt. Na iedere nieuwe audit worden strengere voorwaarden van kracht. Dus bij elk bedrijf kan de situatie anders zijn omdat het een ander startpunt heeft. Voor certificering is verdere verbetering nodig. Wel zijn er basiscriteria waar 100% aan moet worden voldaan. Als dat niet zo is, wordt er geen certificaat afgegeven.”
Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor de werkomstandigheden van de sinaasappelplukkers?
“Het is een gedeelde verantwoordelijkheid en daar hebben we absoluut allemaal onze rol in te spelen. Het Rainforest Alliance certificaat is geen garantie, maar de certificering is één van de manieren om de rol waar we allemaal een gedeelde verantwoordelijkheid in hebben, in te vullen. Daarom zullen we ook met de Albert Heijn en andere partijen blijven werken aan het gezamenlijke doel om die sapsector duurzamer te maken.”
Denken jullie dat de AH hier voldoende voor heeft gedaan?
“Wij zijn blij met de stap die Albert Heijn maakt. Het gebruik van deze technologie betekent meer en meer transparantie. Daar ontstaan meer vragen door, waardoor het debat wat meer aanzwengelt. Ik denk niet dat het aan mij is om te zeggen of ze voldoende doen. Het maakt niet uit waar het over gaat, iedereen kan altijd meer.”
Het gebruik van deze technologie betekent meer en meer transparantie. Daar ontstaan meer vragen door, waardoor het debat wat meer aanzwengeltHoe groot is het gat tussen wat de consumenten OK vinden en wat de werkelijkheid is?
“Dat is een heel goede, maar ook een heel lastige vraag. Ik denk dat de sleutel ligt bij informatievoorziening en transparantie. Iedereen, zowel consumenten als professionals in de hele handelsketen, heeft een verschillend kennisniveau. Daardoor heeft ook iedereen een verschillend beeld van wat er nou nodig is om het product wat ze eten of drinken, in dit geval het sap, eerlijk en verantwoordelijk op hun bord of in hun glas te krijgen. Meer informatie en transparantie maken het eindelijk mogelijk dat er een beter gedeeld beeld gaat ontstaan. Wat een consument verwacht bij ‘eerlijk betaald’ en ‘goed voor de natuur’ gaat daardoor meer sporen met wat er daadwerkelijk gebeurt aan de andere kant van de wereld. Daar ligt overigens ook een rol voor consumenten. Als die alleen maar eisen stellen en geen verantwoordelijkheid door ook de bijbehorende betere prijzen te betalen en steeds duurzamere producten te kiezen, zal het steeds moeilijker worden om de boeren naar behoren te belonen.”
En hoe zat het nou met Santa Angela en de oneigenlijke ‘verhullende’ beelden die AH volgens Trouw schetst?
“Er is een scheef beeld ontstaan door de publicatie van Trouw; de bestaande situatie wordt overschaduwd door die uit 2013. Dat is jammer, want het is niet meer de realiteit van nu. Toen was Santa Angela nog niet gecertificeerd. Dat betekent dat het bedrijf, en dus die keten, bewust de keuze gemaakt heeft om naar een betere beloning en een hoger duurzaamheidsniveau te gaan.”
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Trouw gaat dus gewoon door en haalt zijn gelijk met 'labels kloppen niet'.
Wij schreven er vele jaren geleden het nodige over, eea juist aan de hand van sinaasappelsap en Louis Dreyfus Company. Ik sprak er verschillende keren over met Max Havelaar en FLO Cert.
Ik heb er wat van geleerd. En wel dit:
deze wetenschappers (hoezo wetenschappers trouwens, iedereen kan dit uitzoeken) snappen nog steeds heel weinig van de praktijk. Die heeft vuile handen en komt steeds verder, maar ideaal zal het nog jaren niet zijn. Eenvoudiger kan ik het niet zeggen. Wél dat transparantie dat proces zal versnellen zowel certificeerders als deze 'wetenschappers' overbodig gaat maken.
En de krant? Die zegt gewoon dat het allemaal niet deugt en draagt bij aan het wantrouwen waar onze samenleving toch al een tekort aan heeft. Of je dat goed of slecht vindt, is - denk ik - een kwestie van smaak.
NB: het is zeker niet allemaal goed, verre van dat. Dat weten de certificeerders ook; ze durven het alleen niet goed uit te leggen. En daar krijg je dit van.
Labels als Rainforest Alliance en Fairtrade helpen werkers niet of nauwelijks vooruit, en bieden geen garantie daarvoor. Aldus 3IE.
Jur, laten we niet dezelfde fout maken door te veralgemeniseren. Maar dit geval is inderdaad tot zover teleurstellend. Als hier of in een ander medium geen nadere reactie komt, zou het Trouw sieren een rectificatie op de voorpagina te plaatsen.
Je hebt gelijk, Dick. We mogen concluderen dat wie uit is op een eerlijke uitwisseling van perspectieven, zich beter niet met SOMO kan inlaten. En dat noemt zich een onderzoekbureau. Zeer teleurstellend.
Ik zou deze draad willen afsluiten en constateer dat de Trouw-publicatie niet verder onderbouwd kan worden.