Alle heisa en gedoe rondom Zwarte Piet lijkt uiteindelijk ook een gunstig neveneffect te hebben. De detailhandel maakt zich op voor een absolute topverkoop rondom het Sinterklaasfeest.

Recordbedrag
Detailhandel Nederland verwacht dat Nederland 3% meer geld uitgeeft aan het Sinterklaasfeest. Dat betekent een extra omzet ter waarde van € 530 miljoen (vorig jaar € 515 miljoen). Het Sinterklaasfeest is dus allerminst op zijn retour, stelt het FD. Het meeste geld wordt uitgegeven aan kleine cadeautjes voor in de schoen, spelletjes en lekkere luchtjes.

'Het leukste kinderfeest van Nederland'
Voor de positieve Sint-stemming zijn een aantal verklaringen te geven. De discussie rondom Zwarte Piet zorgde voor veel en vroege aandacht in de media. Het consumentenvertrouwen vertoont de laatste maanden weer een stijgende lijn en ook de consumentenbestedingen lijken dit jaar een klein plusje te gaan laten zien, blijkt uit gegevens van het CBS. Niet onwaarschijnlijk is tenslotte dat veel consumenten door een gezellig, oer-Hollands Sinterklaasfeest te vieren willen laten zien waar het ook al weer echt om gaat met Sinterklaas.

Fotocredits: 'Happy Sinterklaas!', Sander van der Wel
Dit artikel afdrukken