Dalende consumptie, sterke concurrentie
Terwijl sinaasappelsap sinds de tweede wereldoorlog de favoriete ontbijtdrank en gezonde keus van half Amerika was, loopt de consumptie al jaren terug. Voeg daarbij de tegenvallende oogst (dit jaar de laagste in 29 jaar) en de oprukkende sinaasappelziekte 'greening', en sinaasappeltelers hebben alle reden zich zorgen te maken.
Sinds steeds duidelijker wordt dat suikerhoudende dranken niet gezond zijn, en dat ook sappen boordevol suiker zitten, wordt er steeds minder sinaasappelsap gedronken. Daar komt nog bij dat er steeds meer alternatieven zijn, van kokoswater tot energiedrankjes. In 1998 bereikte de consumptie van sinaasappelsap zijn piek, toen dronken Amerikanen maar liefst 22 liter van het gele sap per hoofd van de bevolking. In 2012 was dat teruggelopen tot iets meer dan 12 liter.
Sinaasappelsapmakers, waaronder Coca-Cola (Minute Maid) en PepsiCo, hebben de afgelopen tijd te maken gekregen met oplopende prijzen voor hun grondstof. Ook consumenten merken dat de prijs oploopt: met 4,5% sinds vorig jaar, becijferde Nielsen.
Marketing offensief
Captain Citrus moet het kwakkelende sinaasappelsap te hulp schieten door duidelijk te maken dat het sap vanuit voedingswaarde-oogpunt goede eigenschappen bezit. Stripverhalen, televisie-reclames en tips hoe sinaasappelsap ook als een ingrediënt in de keuken te gebruiken moeten de consument weer geheel verfrist op het oranje spoor zetten.
Fotocredits: de oude en de nieuwe Captain Citrus, uitsnede, WSJ
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het is alleszeggend dat de heel klassieke marketing met Captain Citrus bijna hip lijkt tegenover de product push storytelling van de boer en zijn passie blabla-marketing waar we nu mee dood gegooid worden.
Sinaasappelen zijn niet om te drinken maar om te eten. Dit besef begint langzamerhand bij menigeen te dagen.
Het wachten is op ‘kolonel Appel’ en ‘kapitein Peer’ om de getergde fruittelers een hart onder de riem te steken.