Blader er even goed doorheen. Graag jullie stemmen op basis van deze mooie samenvatting door EVMI.

De voedingsmiddelenindustrie is op innovatief gebied aan het doorslaan. Tijdens de beurs SIAL in Parijs toonden fabrikanten de gekste nieuwe producten. Alles lijkt geoorloofd om de consument te behagen, of de concurrent af te schudden. Iedereen buitelt over elkaar heen om maar zo gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk, kindvriendelijk, allergievriendelijk, trendy, hip of sophisticated mogelijk te zijn.

Een normaal stukje vlees, een gewone dorstlessende frisdrank, een normale lekkere wijn, of een broodje dat niets anders doet dan je maag vullen, is nauwelijks meer te vinden.Daarnaast wordt de consument zo dom mogelijk gehouden. Veel producten zijn 'to go', 'quick-'n-easy', 'ready to cook' en hoeven alleen nog maar in de magnetron of oven om opgewarmd te worden.

Een greep uit het overstelpende aanbod:

Kindvriendelijk
Yahoo Nutrishake: Een drankje compleet met fruitsap, yoghurt, graanproducten en melk. Gewoon ontbijten met een bruine boterham, kaas en een glas melk hoeft niet meer.

Snack Break: Kartonnen doosje met vanillemelk en cornflakes, compleet met schaaltje. Handig voor de lunch op school.

IttiBitz: Superkleine bolletjes ijs van ijsmaker Kemps. IJs op een stokje is zó vorige eeuw ...

Gezond / schoonheid
Coca-cola light, plús extra vitaminen: Een slimme manier om een, als niet zo gezond bekend staand, drankje gezond te maken. Met vitamine B12, B3, C en magnesium. Géén suiker natuurlijk. Een glas water met citroensap in de ochtend heeft hetzelfde effect. Wil je cafeïne erbij? Drink je gewoon een vers gezet kopje koffie.

Feel Good: groene thee met soja. Geen lactose, geen cholesterol, geen suiker, geen conserveringsmiddelen en veel eiwitten en vitamine C. Dat heeft een gewoon kopje thee met een paar druppels verse citroensap toch ook?

Santal 5: Vijf verschillende soorten vruchtensappen. Maar geen gewone. Sappen die celveroudering tegengaan (de rode variant), het gezichtsvermogen beschermen (de groene), bloeddoorstroming bevorderen (de blauwe), de lichaamsfuncties op peil houden (de witte) en de weerstand bevorderen (de oranje). Elke dag zo'n sapje en de medische wetenschap kan naar huis ...

Fauchon Beaute: Thee waar je mooi en slank (?) van wordt én jong van blijft. Kijk je op de verpakking dan zijn het gewoon sinaasappelthee, ananasthee, kamillethee, muntthee en mangothee ...

Idecap: Wie bovenstaande drankjes niet hoeft, kan altijd nog de Idecap gebruiken. Een flessendop met voedingssupplementen erin. Zodra het op een fles water wordt geschroefd komt de inhoud eruit. Met vitaminen C, B, D, magnesium, calcium en extracten van guarana en ginseng. Twee stuks fruit en twee ons groenten per dag, mag ook ...

Mille et un Huiles: Gesuikerde olijven. Voor wie wel gezond wil doen, maar toch eigenlijk niet. Of zoiets ...

Alpha: Chocolade met vlaszaad. Schijnt rijk te zijn aan Omega 3.

Jardin d'ORante: Slasaus met acaciavezels. Word je slank van, beweert fabrikant. Van géén slasaus ook ...

Calanquet: Fruitsap, kruidenthee en olijfolie in één. Als je daar geen honderd jaar van wordt ...

Pierrat: Ham uit de Vogezen met dennennaalden. Geeft een ambachtelijke uitstraling en dennenaalden zouden werkzaam zijn tegen aandoeningen aan de luchtwegen. Maar het blijft gewoon ham... Trendy
Rebootizer: Ziet er uit als water in een plastic zakje. Maar schijn bedriegt ook hier. Drink het drankje op en je kater verdwijnt als sneeuw voor de zon. Een paracetamolletje nemen mag ook ...

Terroir Catalan: Roussillon wijn. Maar geen gewone fles natuurlijk. Trendy labels met holografische inkt. Hoe luidde het spreekwoord ook al weer: oude wijn in nieuwe zakken?

Culimiel: Trendy honingflesjes met smaken als 'Tex-mex'en 'Oriental'. Om over vlees of salades te gieten.

Organic Chocolate Rapsody: Chocopasta in een fun potje van het Nederlandse Brinkers Food. Elk potje is gelinkt aan een liedje. Zo zijn er de varianten 'Good day sunshine', 'House of the Rising Sun' en 'The dark side of the moon'. Of de pasta er ook lekkerder van wordt, is niet bekend.

Dosette de Miel: Trendy honingstokjes om thee zoeter mee te maken. Schepje traditionele honing voldoet ook...

Chef Laurent: toastjes in de vorm van een lepel voor hapjes. Kennelijk voldoen de Melbatoastjes niet meer.

Tubissime: Kruidensausjes in trendy tubes. Met trendy namen als 'Bloody Mary, gherkin caviar, soja wasabi en jus de truffe.

Zucceroo: gekleurde suiker om drankjes, taartjes en andere etenswaren mee op te leuken.

Milieuvriendelijk
Oloves: Liefdesolijven. Eigenlijk gewoon een paar olijven in een snackverpakking. Wél CO2-neutraal natuurlijk... Fabrikant is lid van CarbonZero en doneert één procent van verkoopprijs aan het milieu.

Organic Meltdown: Biologische chocolade. Wie een reep eet, redt een boom in het regenwoud, belooft de fabrikant althans. Chocolade bracht de geest altijd al tot rust, maar nu helemaal...

Diervriendelijk
Amazin' Raisins: Rozijnen met sinaasappel-, citroen- en kersensmaak. Fabrikant linkt product aan dierenbescherming en armoede. Waarom is een raadsel, maar kennelijk verkoopt het...

Gemak
Salad Dressing: Slasaus in een handig pompje. Gemaakt door King Cuisine voor Albert Heijn. Probleem is alleen dat met zo'n pompje je er niet alles uitkrijgt. De 'good old' fles, kun je tenminste nog op zijn kop zetten.

Couer de Sandwich: Vleesspread in een potje. Ziet er fris uit, maar een plak ham, komkommer en lightmayo kan óók lekker zijn.


bron: EVMI
Dit artikel afdrukken