Dat schrijft The Guardian. Zo’n 300 Selfridgesproducten, waaronder brood, koek, gebak, chocolade maar ook huishoudmiddelen zoals zeep en wasmiddel, zijn nu palmolievrij.

Palmolie wordt gebruikt in cosmetica, levensmiddelen en biobrandstoffen. Het is goedkoop en veelzijdig, maar heeft een keerzijde: grootschalige ontbossing en onfrisse arbeidsomstandigheden als kinder- en dwangarbeid. Zelfs bij gecertificeerde palmolie is er niet te ontkomen aan ontbossing.

Door alleen voedingsproducten zonder palmolie te verkopen, hoopt Selfridges een bijdrage te leveren aan het stoppen van ontbossing en het behoud van een habitat voor orang-oetans. Op lange termijn wil Selfridges voor 2022 de helft van alle producten verbeteren op het gebied van duurzaamheid.

De eerste stappen nam Selfridges al vorig jaar, met de verkoop van palmolievrije mince pie (zoete koekjes met rozijnen) geproduceerd door voedselspecialist Iceland. Iceland beloofde al per eind 2018 de palmolie uit al zijn huismerken te halen en besteedde in zijn kerstcommercial op bijzondere wijze aandacht aan de keerzijde van palmolie.

Die belofte lukte op het nippertje door een simpel truukje: de naam Iceland werd van de huismerkproducten gehaald waar toch nog palmolie in zat.

Over palmolie toch ook nog een verontrustende wetenswaardigheid. Géén palmolie voelt goed, maar je moet ook weten dat het vervangen van palmolie door andere oliehoudende gewassen elders vermoedelijk nog meer land - en dus ontbossing en verlies van biodiversiteit - kost. Palmolie levert per hectare 6-10 maal zoveel olie als soja, zonnebloemen, olijven, en koolzaad. Een hectare vervangen, kost dus elders 6-10 hectares extra. De consumptie van olie terugdringen is dan ook een minstens zo belangrijke stap voor bedrijven die willen verduurzamen.
Dit artikel afdrukken