Schuttelaar is het bureau dat Ik Kies Bewust 'doet'. In de jongste Levensmiddelenkrant, een maandblad voor kruideniers en etenswarenmakers, klaagt een Schuttelaar-man dat consumenten er niets van begrijpen. Ze denken dat echt eten beter is dan eten met een gezondheidsplakkertje. Wat zijn mensen toch domoren!

Een mooi zinnetje uit zijn ronkende betoog voor eigen parochie: Ambachtelijk voedsel wordt door de consument wel als gezond gezien. Men associeert puur en eerlijk met heilzaam. Vaak is dit echter helemaal niet waar, en wie goed naar de samenstelling van deze producten kijkt, slaat de schrik om het hart. Volvette kazen, bier met extra veel alcohol en appelsap uit de boomgaard, maar met minstens evenveel suiker als frisdrank. Echt eten is fout. Je moet aan de IJstaart met Ik Kies Bewust, Fritessaus met extra-veel-suiker-maar-dan-toch-weer-minder, iedere-dag-frites met plakker EN de Jaarprijs Goede Voeding en meer van dat soort spul.

Vorige week vroeg een groep echte marketiers van etenswaren me nog eens uit te leggen wat ik ook alweer tegen gezonde logo's had. Ze vroegen ook een collega van de Schuttelaarklager daar te komen vertellen over Ik Kies Bewust. Ik had net zo goed thuis kunnen blijven, want de arme man lag al op de grond voor hij begon. Wie plakt er nou Ik Kies Bewust op mayonaise, vroegen de aanwezigen? Die snappen het. Mensen weten heel goed hoe het zit en kraaien van plezier bij zoveel onzin.
Er kwam een goeie vraag uit de zaal. Of meneer Schuttelaar wel begreep dat voedsel wat anders is dan voeding. Oftewel, niks mis met een likje mayo, maar niet iedere een pot. Iedere dag IJstaart is dus ernstig en dat voelen consumenten op hun klompen, zeiden deze voedingsmarketiers. Ze begrijpen zelfs dat een drie Bewuste Becelboterhammen met een lekkere laag Ik Kies al even Bewusteloze hagelslag foute boel is. Zelfs autoverkopers krijgen zulke onzin niet verkocht.

Maar Schuttelaar vindt het raar. Dat is nou een communicatieadviesbureau. Ze begrijpen niets van mensen. Gelukkig is er hoop. Er zijn nog echte marketiers.



Dick Veerman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken