Een mooi zinnetje uit zijn ronkende betoog voor eigen parochie: Ambachtelijk voedsel wordt door de consument wel als gezond gezien. Men associeert puur en eerlijk met heilzaam. Vaak is dit echter helemaal niet waar, en wie goed naar de samenstelling van deze producten kijkt, slaat de schrik om het hart. Volvette kazen, bier met extra veel alcohol en appelsap uit de boomgaard, maar met minstens evenveel suiker als frisdrank. Echt eten is fout. Je moet aan de IJstaart met Ik Kies Bewust, Fritessaus met extra-veel-suiker-maar-dan-toch-weer-minder, iedere-dag-frites met plakker EN de Jaarprijs Goede Voeding en meer van dat soort spul.
Vorige week vroeg een groep echte marketiers van etenswaren me nog eens uit te leggen wat ik ook alweer tegen gezonde logo's had. Ze vroegen ook een collega van de Schuttelaarklager daar te komen vertellen over Ik Kies Bewust. Ik had net zo goed thuis kunnen blijven, want de arme man lag al op de grond voor hij begon. Wie plakt er nou Ik Kies Bewust op mayonaise, vroegen de aanwezigen? Die snappen het. Mensen weten heel goed hoe het zit en kraaien van plezier bij zoveel onzin.
Er kwam een goeie vraag uit de zaal. Of meneer Schuttelaar wel begreep dat voedsel wat anders is dan voeding. Oftewel, niks mis met een likje mayo, maar niet iedere een pot. Iedere dag IJstaart is dus ernstig en dat voelen consumenten op hun klompen, zeiden deze voedingsmarketiers. Ze begrijpen zelfs dat een drie Bewuste Becelboterhammen met een lekkere laag Ik Kies al even Bewusteloze hagelslag foute boel is. Zelfs autoverkopers krijgen zulke onzin niet verkocht.
Maar Schuttelaar vindt het raar. Dat is nou een communicatieadviesbureau. Ze begrijpen niets van mensen. Gelukkig is er hoop. Er zijn nog echte marketiers.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat denk ik nou net niet. T klinkt eerder als een sneerder.
Toch maar mooi wat zo'n meuketeer dan weer roept:
het woordje gezond wordt vermeden, door 'heilzaam' te noemen. En en passant nog even de term 'puur en eerlijk' laten vallen.. Zou er een link met AH zijn?
Nick, prima om de boel weer ruimer te trekken, want laten we het onderwerp breed houden. M'n verhaal waaruit bovenstaande tekst ontsproot ging over logo's in de brede zin van het woord: 'Mensen zijn niet dom, logoisiering maakt ze dom'.
In de presentatie maakte ik dankbaar gebruik van een opmerking die jij me ooit schreef: iedereen die op de laatste Seafood-beurs in Brussel nog geen logootje had, deed opeens ook iets 'ethisch' of 'gezonds', desnoods illegaal.
En gisteren in Yerseke, bij het openen van het oesterseizoen, vertelden enkele mannen met stropdas fier dat binnenkort heel de Nederlandse seafood-sector aan de labeltjes gaat.
Om het met Obelix te zeggen: "ils sont fous ces Bataviens"
Eerlijk, heel eerlijk gezegd komt het onderwerp IKB me de neus uit. Er zijn hier en elders al zoveel kritische woorden aan gewijd die al even uitstekend zijn opgeslagen in de zoekmachines.
Er is hooguit dat ene dingetje dat nog speelt: geld. We zeiden ooit dat we er een online projectje van zouden maken om uit te rekenen hoeveel er in omgaat. Wie die een beetje kan rekenen met een Excel-spreadsheet en jaarverslagen kan lezen doet mee an die speurtocht?
Gerrit-Jan was dacht ik al in. Ook MrOoijer, het statistisch geweten van culinair Nederland zei al eens toe. Geldt dat nog steeds?