Voor de elfde keer wordt dit jaar het Nationaal Schoolontbijt georganiseerd. Het Voorlichtingsbureau Brood wil, met steun van sponsorende voedselproducenten en het Voedingscentrum, kinderen het belang bijbrengen van goed ontbijten. Naar verwachting zullen 400.000 kinderen volgende week aanschuiven aan 2.000 ontbijttafels in lagere schoolgebouwen.

'Totaal andere belangen'
Volgens Foodwatch krijgen de kinderen echter een verkeerde, ongezonde, boodschap mee. De sponsoring door levensmiddelenproducenten als Venz, ERU en Appelsientje zorgen ervoor dat de tafels vol zullen staan met 'te zoete, te zoute en te vette producten'. Groenten en fruit zullen ontbreken. Juist daarvan eten kinderen te weinig. Foodwatch zet daarom vraagtekens bij de verstrengeling van de educatieve doelstelling met het gesponsorde ontbijt: "Het initiatief om kinderen te leren goed te ontbijten is fantastisch. Maar we moeten niet willen dat voedselbedrijven zoals Venz en ERU zich bezighouden met educatie van onze kinderen. Zeker niet op plekken waar ouders geen toezicht hebben. De voedselbedrijven hebben totaal andere belangen dan kinderen écht gezond te laten eten”, zegt campagneleider Meike Rijksen van Foodwatch.

Ongeloofwaardige rol Voedingscentrum
Foodwatch verfoeit de rol van het Voedingscentrum. Zonder steun van het Voedingscentrum zou het Nationaal Schoolontbijt (en andere voedingscampagnes op scholen) niet eens plaats kunnen vinden, maar slikt al het zoet, zout en vet - dat niet aan zijn eigen richtlijnen voldoet - van de merksponsors. Wonderlijk dus dat het Voedingscentrum geen eisen stelt. Rijksen zegt het zo: “Het Voedingscentrum speelt een doorslaggevende rol in de opzet van dit evenement en heeft daarmee een verantwoordelijkheid. Waarom stelt het centrum niet als voorwaarde dat er groente en fruit op de ontbijttafels wordt aangeboden? Dit ondermijnt hun geloofwaardigheid.”

Proef met groenten en fruit mislukt
Organisator Voorlichtingsbureau Brood merkt in een reactie op dat groente en fruit in het pakket zeker een wens voor de toekomst is. "In 2008 zat als proef groente en fruit in het pakket, maar dit leverde gezien de houdbaarheid en kwetsbaarheid logistieke en kostentechnische problemen op."

Wij stellen de hamvraag maar: is het belangrijk dat kinderen leren ontbijten of dat ze gezond leren eten? Wat gezond is? We volgen professor Jaap Seidell maar: zoveel mogelijk bewerkt eten uitbannen. Dus geen Mueslirepen, Appelsientje uit een pak en zelfs geen zoete ontbijtkoek van Peijnenburg of Liga, ook al zijn die speciaal voor het ontbijt bedacht.

Volgens Foodwatch is het Nationaal Schoolontbijt een lesje merken kopen geworden. Merkindoctrinatie dus. Wij willen weten wat het wél moet zijn.

Fotocredits: Niels Hanssen


-- POLL --


Het Nationaal Schoolontbijt

Dit artikel afdrukken