Een dillemma: hebben mensen een oordeel of alleen maar een mening? Als waar is wat hier staat, is een deel van de mensheid behept met een betreurenswaardig democratisch oordeelstekort. Dat is nogal een conclusie in een samenleving met - goddank - steeds meer technologische mogelijkheden.

Een groot deel van de zestienjarige middelbare scholieren is zich matig bewust van wat moderne biotechnologie inhoudt; ze weten niet wat ze ervan moeten vinden. Emoties en gedrag spelen daarbij een even grote rol als kennis. Meer kennis leidt daarom niet automatisch tot een grotere bewustwording, zo concludeert NWO-onderzoekster Tanja Klop. 14 november promoveert zij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Scholieren met bovengemiddelde kennis over moderne biotechnologie staan of heel positief of heel sceptisch tegenover het onderwerp. Dat blijkt uit onderzoek van Tanja Klop naar attitudes van zestienjarige middelbare scholieren ten aanzien van moderne biotechnologie. Het grootste deel van de onderzochte scholieren bleek echter geen duidelijke of onderbouwde mening over het onderwerp te hebben.

Ook etische en emotionele overwegingen
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de houding van scholieren tegenover biotechnologie niet alleen afhankelijk is van kennis; ook emotionele en ethische overwegingen spelen een grote rol. Het aanbieden van sociaalwetenschappelijke onderwijsmodules die niet alleen op kennisvergroting zijn gericht, maar zich ook op emotie en gedrag richten, kan leerlingen daarom stimuleren om hun attitudes beter te onderbouwen.Attitudes
Het onderzoek bestond uit twee delen die beide betrekking hadden op de interactie tussen scholieren en moderne biotechnologie. In het eerste deel onderzocht de promovenda aan de hand van een attitudevragenlijst wat de attitudes van de geselecteerde groep over biotechnologie waren en waarop deze waren gebaseerd. Hieruit bleek dat 42% van de leerlingen onwetend over het onderwerp was. 17% stelde zich afwijzend op. 22% was voorstander. 18% was bezorgd sceptisch. De voorstanders en de sceptici leken goed op de hoogte van wat moderne biotechnologie inhoudt. De groep die ronduit afwijzend was, bleek erg weinig kennis over biotechnologie en aanverwante onderwerpen te hebben.

Verdieping
In het tweede deel van het onderzoek is gekeken hoe wetenschapsonderwijs leerlingen kan helpen hun attitudes op dit gebied te verdiepen. Na het volgen van een module over kanker en moderne biotechnologie bleken leerlingen die al positief stonden tegenover de technologie nog positiever. De kritische scholieren echter verschoven voor een deel naar de groep onwetenden, vooral omdat zij zich onzekerder voelden over hun sceptische houding. De module heeft de meeste leerlingen wel tot denken aangezet.


bron: NWO met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken