In 2021 gaven consumenten €9,5 miljard uit aan voedsel met een duurzaamheidskeurmerk. Eén op de 5 verkochte producten droeg een keurmerk. Dat blijkt uit cijfers die het CBS vandaag publiceert.
De cijfers zijn gebaseerd op de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research (WUR). In 2013 droeg 8% van de verkochte voeding een keurmerk. Sinds 2015 is sprake van een gestage groei. Ook de coronacrisis keerde die trend niet.

Zal die ook in 2022, het jaar van de uit de bocht vliegende inflatie, aanhouden?

Onderzoeksbureau IRI maakt zijn eigen Monitor Keurmerken Retail en heeft inmiddels cijfers over de eerste 6 maanden van 2022. Daaruit blijkt dat de Nederlandse consument, ondanks de inflatie, nog steeds meer producten met een keurmerk koopt. De totale voedselverkoopomzet groeide met 0,3 procent in de eerste helft van 2022. De omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk steeg met 0,9 procent ten opzichte van 2021, licht De Levensmiddelenkrant de IRI-cijfers toe. Of deze ontwikkeling doorzet over heel 2022 weet ook IRI pas in februari 2023.

In opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit meet de Monitor Duurzame Voeding van de WUR jaarlijks de consumentenbestedingen aan producten met een door Milieucentraal als 'betrouwbaar' geoormerkt duurzaamheidskeurmerk. Het gaat om ASC, Biologisch, Beter Leven, Fairtrade, MSC, Onthe way to PlanetProof, Rainforest Alliance, UTZ Certified, en Vrije Uitloop. De Monitor beperkt zich tot 3 verkoopkanalen: supermarkten, foodservice zoals horeca en catering, en speciaalzaken voor duurzame voeding. Nieuwe aanbieders als Picnic, Gorillas, Flink en Getir blijven erbuiten.

Van 2020 naar 2021 groeide de duurzaam gecertificeerde boodschappenberg met 3 harde procenten van 19% naar 22%, zegt de WUR Monitor. Vooral vis, thee, eieren en varkensvlees met een keurmerk zijn populair. Van het gekochte varkensvlees draagt 83% een keurmerk (meest Beter Leven). Bij rundvlees en kip droeg respectievelijk 18% en 23% een duurzaamheidskeurmerk. In de categorieën bier en wijn, niet-alcoholische dranken en kaas werd het minst uitgegeven aan duurzame producten, maar die categorieën tellen nog maar weinig producten met duurzaamheidskeurmerken.

Hoewel de keurmerk-omzet in de productgroep mineraalwater, frisdrank en sappen 164% groeide, kon in 2021 maar 5% van alle mineraalwater, frisdrank en sappen zich duurzaam noemen. De stijging is te danken aan de opkomst van keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance en Biologisch.

Verreweg de meeste keurmerkproducten worden in supermarkten gekocht en zorgen daar voor €8 miljard omzet, 14% meer dan een jaar eerder. De uitgaven aan boodschappen zonder keurmerk daalden met 4%, naar €29 miljard. De totale bestedingen aan alle soorten voedsel, ook aan producten zonder de gemeten keurmerken, daalden in 2021 met 1%. In foodservice (eten bij de baas of onderweg) steeg het omzetaandeel van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk met 6% tegen de algemene groei van 8%. Speciaalzaken voor duurzame voeding zagen hun omzet 2% groeien; zij blijven nadrukkelijk achter bij de inflatie.

Consumenten gaven het meeste geld uit aan producten met het welzijnskeurmerk Beter Leven (€3,2 miljard), gevolgd door Biologisch (€1,6 miljard) en Rainforest Alliance (dat in 2018 fuseerde met UTZ Certified) met €1,3 miljard.