De sandwichcultuur is ook in Nederland in opkomst in navolging van erkende sandwichlanden als Amerika en Engeland, aldus een onderzoek in opdracht van Calvé.
Ter ondersteuning van de introductie van Calvé Extra Light Mayo, onderzocht het bedrijf het wel en wee van de sandwich in Nederland.
Vedette
De vedette onder de sandwiches blijkt de Club sandwich (met 80 procent samen met de tosti de meest bekende sandwich). Waar een standaard sandwich uit moet bestaan, daar zijn veel Nederlanders het over eens. Witbrood en sla staan hierbij aan top. Andere hardlopers zijn kaas, rauwkost en vlees.
De sandwich wordt vooral gegeten als lunch (53 procent) dan als ontbijt (10 procent). Een uitgelezen 'sandwichmoment' is voor de meeste mensen als ze uit lunchen gaan in de stad (38 procent).
bron: EVMI
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De nieuwste trend in de lunchrooms is de ouderwetse bruine (!) boterham. Soms komt die zelfs vers van een goede bakkerij. Qua beleg wordt er vervolgens met oude kaas, chutney-achtige smaakmakers, slablaadjes en/of pate gegoocheld. De stoerdere lunchrooms snijden hem dwars door midden, de wat behoudendere doen dat schuin en noemen hem sandwich. Extra Light Mayo hoeft er niet perse op, wel schermt men soms met "huisgemaakte aioli". Men drinkt er bijvoorkeur een grof gepureerde smoothie bij.