Wat staat de consument te wachten op voedselgebied in 2013? Voortbouwend op de ontwikkelingen die zich het afgelopen jaar aftekenden, laat FoodNavigator een vijftal voorspellende ballonnen op.
Consumenten zullen bij hun keuzes geholpen of beïnvloed worden door de volgende vijf ontwikkelingen:
1. Open innovatie, ook wel comakership genoemd, valt niet meer weg te denken. Voedingsmiddelenfabrikanten betrekken meer en meer de consument bij het ontwikkelen van hun nieuwe producten. Zo organiseerde Lays een wedstrijd om nieuwe smaken samen met het publiek te ontwikkelen en creerde het daaromheen een berg publiciteit. Ook grote jongens als Unilever draaien er hun hand al niet meer voor om; kleinere gaan volgen. Consumenten krijgen een vinger in de pap, fabrikanten winnen kostbare time-to-market-tijd, minder verspilling, iedereen blij.
2. Het wordt 'menens' met ethiek en duurzaamheid. Consumenten verwachten niet anders meer dan dat milieubeleid, dierenwelzijn en rechtvaardige arbeidsomstandigheden door producenten serieus genomen worden.
3. De prijzen van ons voedsel zullen blijven stijgen. De klimaatverandering met de daarmee samenhangende verstoringen in oogstopbrengst, afkalvende graanvoorraden, een groeiende wereldbevolking en een toenemende vraag naar dierlijke eiwitten (vlees) drijven de voedselprijzen op. Zolang er nog geen (nieuw) evenwicht in vraag en aanbod is of supranationale samenwerkingsverbanden er in slagen de markt blijvend te reguleren, is duurder eten de norm.
4. We krijgen te maken met heffingen en belastingen op eten. Overheden zullen het middel van belastingen en subsidies gaan inzetten om mensen te helpen gezondere keuzes te laten maken ten aanzien van hun eten. De kosten van de gezondheidszorg rijzen immers, onder andere als gevolg van de steeds dikkere burgers, de pan uit.
5. Consumenten gaan meer letten op een eenvoudige ingrediëntendeclaratie. Niet alleen minder vet, zout of suiker gaan tellen, maar ook minder ingrediënten in totaal, minder kunstmatige hulpstoffen en minder bewerking. Consumenten willen 'eenvoudige, ouderwetse ingrediënten met een sterke associatie met hoge kwaliteit'.
Ziet u wellicht heel andere ballonnen?
Fotocredits: 'all to the sky', uitsnede, ErzaWinanto
Dit artikel afdrukken
1. Open innovatie, ook wel comakership genoemd, valt niet meer weg te denken. Voedingsmiddelenfabrikanten betrekken meer en meer de consument bij het ontwikkelen van hun nieuwe producten. Zo organiseerde Lays een wedstrijd om nieuwe smaken samen met het publiek te ontwikkelen en creerde het daaromheen een berg publiciteit. Ook grote jongens als Unilever draaien er hun hand al niet meer voor om; kleinere gaan volgen. Consumenten krijgen een vinger in de pap, fabrikanten winnen kostbare time-to-market-tijd, minder verspilling, iedereen blij.
2. Het wordt 'menens' met ethiek en duurzaamheid. Consumenten verwachten niet anders meer dan dat milieubeleid, dierenwelzijn en rechtvaardige arbeidsomstandigheden door producenten serieus genomen worden.
3. De prijzen van ons voedsel zullen blijven stijgen. De klimaatverandering met de daarmee samenhangende verstoringen in oogstopbrengst, afkalvende graanvoorraden, een groeiende wereldbevolking en een toenemende vraag naar dierlijke eiwitten (vlees) drijven de voedselprijzen op. Zolang er nog geen (nieuw) evenwicht in vraag en aanbod is of supranationale samenwerkingsverbanden er in slagen de markt blijvend te reguleren, is duurder eten de norm.
4. We krijgen te maken met heffingen en belastingen op eten. Overheden zullen het middel van belastingen en subsidies gaan inzetten om mensen te helpen gezondere keuzes te laten maken ten aanzien van hun eten. De kosten van de gezondheidszorg rijzen immers, onder andere als gevolg van de steeds dikkere burgers, de pan uit.
5. Consumenten gaan meer letten op een eenvoudige ingrediëntendeclaratie. Niet alleen minder vet, zout of suiker gaan tellen, maar ook minder ingrediënten in totaal, minder kunstmatige hulpstoffen en minder bewerking. Consumenten willen 'eenvoudige, ouderwetse ingrediënten met een sterke associatie met hoge kwaliteit'.
Ziet u wellicht heel andere ballonnen?
Fotocredits: 'all to the sky', uitsnede, ErzaWinanto
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik zie nog wel een ballonnetje: door de crisis wordt de prijs van voedsel nog belangrijker.