Stel dat je dikmakend eten in onaantrekkelijke, kale verpakkingen zou stoppen. Zouden mensen er dan minder van eten?
Nee, zeggen experts uit de voedingsmiddelenindustrie. Ze zien niets in 'plain packaging' van calorierijk voedsel om onze buikmaat en ander overtollig lijfvet aan te pakken. Ze hebben wel andere gedachten.
Vorige week werd in Australië de prestigieuze Annual Australian Institute of Food Science Technology Convention gehouden - voor de 46e keer. Een van de key topics was de suggestie om calorierijke voeding voortaan in uniforme, saaie, papieren verpakkingen te verpakken. Sinds eind 2012 moeten sigaretten in Australië in zo'n donkerbruin plain package zitten (klik de link even open en u ziet meteen hoe zo'n pakje 'voelt'). De overheid hoopt hiermee het roken te ontmoedigen. Ook bij voeding zou de minder aantrekkelijke verpakking ertoe moeten leiden dat mensen minder in de verleiding komen voedingsmiddelen te kopen die slecht voor hun gezondheid zijn. Maar het panel verwierp deze optie als "ongepast en waarschijnlijk ineffectief". Het panel noemde een aantal maatregelen die wel effectief zouden kunnen zijn.
Vergroot de nutriënten-dichtheid van levensmiddelen
"Traditionele jagers-verzamelaars werden gedreven door 'cravings and needs'. Wij 'jagen' vooral in de supermarkt maar hebben nog steeds biologische behoeften aan bepaalde macro- en micronutriënten. Wanneer we voeding eten die calorierijk maar nutriëntenarm is, lopen we het risico teveel te eten om maar aan onze nutriëntenbehoefte te voldoen", aldus Vic Cherikoff.
Breng meer variatie in wat mensen eten
Door consumenten een grotere keuze aan voedingsmiddelen te geven en ze aan te moedigen gevarieerder te eten. In het artikel zegt Peter Schultz: "Tachtig procent van de calorieën die we binnen krijgen komen van maar 8 granen, suiker en 4 wortelgewassen. Dat kan beter."
Introduceer gezondheidslabels
In Australië is recent een gezondheidslabel ingevoerd met zogenaamde 'health stars'. Dat zal naar verwachting de levensmiddelenfabrikanten stimuleren tot voedzame voedingsproducten van hoge kwaliteit.
Leer mensen met eten omgaan
Afnemende kookvaardigheden dragen volgens het panel ook bij aan de toenemende obesitas, en daarom bieden inspanningen op dit vlak kansen: "Er is een algemene ontkoppeling met voeding ontstaan, nog maar weinig mensen weten wat er in een gerecht zit of hoeveel we zouden moeten eten. We moeten wanhopig nodig voedingseducatie verbeteren", zei professor Sandra Capra. In ditzelfde kader pleitte het panel ook voor investeringen door de voedingsindustrie in het hoger en academisch onderwijs.
Werk samen
Het panel eindigde op de noot dat de verantwoordelijkheid voor het veranderen van gedrag en dus het grip krijgen op obesitas bij iedereen thuishoort, individuen, ouders, gezondheidsprofessionals, de industrie en de overheid. "De consument is de enige die op individueel niveau keuzes kan maken. De voedingsmiddelenindustrie moet er voor zorgen dat de consument de te maken keuzes begrijpt, en de gezondheidszorg en overheid moeten die keuzes begeleiden", zei Wayne Hammermeister.
Fotocredits: tabakswinkel, uitsnede, Angela Wylie
Dit artikel afdrukken
Vorige week werd in Australië de prestigieuze Annual Australian Institute of Food Science Technology Convention gehouden - voor de 46e keer. Een van de key topics was de suggestie om calorierijke voeding voortaan in uniforme, saaie, papieren verpakkingen te verpakken. Sinds eind 2012 moeten sigaretten in Australië in zo'n donkerbruin plain package zitten (klik de link even open en u ziet meteen hoe zo'n pakje 'voelt'). De overheid hoopt hiermee het roken te ontmoedigen. Ook bij voeding zou de minder aantrekkelijke verpakking ertoe moeten leiden dat mensen minder in de verleiding komen voedingsmiddelen te kopen die slecht voor hun gezondheid zijn. Maar het panel verwierp deze optie als "ongepast en waarschijnlijk ineffectief". Het panel noemde een aantal maatregelen die wel effectief zouden kunnen zijn.
Vergroot de nutriënten-dichtheid van levensmiddelen
"Traditionele jagers-verzamelaars werden gedreven door 'cravings and needs'. Wij 'jagen' vooral in de supermarkt maar hebben nog steeds biologische behoeften aan bepaalde macro- en micronutriënten. Wanneer we voeding eten die calorierijk maar nutriëntenarm is, lopen we het risico teveel te eten om maar aan onze nutriëntenbehoefte te voldoen", aldus Vic Cherikoff.
Breng meer variatie in wat mensen eten
Door consumenten een grotere keuze aan voedingsmiddelen te geven en ze aan te moedigen gevarieerder te eten. In het artikel zegt Peter Schultz: "Tachtig procent van de calorieën die we binnen krijgen komen van maar 8 granen, suiker en 4 wortelgewassen. Dat kan beter."
Introduceer gezondheidslabels
In Australië is recent een gezondheidslabel ingevoerd met zogenaamde 'health stars'. Dat zal naar verwachting de levensmiddelenfabrikanten stimuleren tot voedzame voedingsproducten van hoge kwaliteit.
Leer mensen met eten omgaan
Afnemende kookvaardigheden dragen volgens het panel ook bij aan de toenemende obesitas, en daarom bieden inspanningen op dit vlak kansen: "Er is een algemene ontkoppeling met voeding ontstaan, nog maar weinig mensen weten wat er in een gerecht zit of hoeveel we zouden moeten eten. We moeten wanhopig nodig voedingseducatie verbeteren", zei professor Sandra Capra. In ditzelfde kader pleitte het panel ook voor investeringen door de voedingsindustrie in het hoger en academisch onderwijs.
Werk samen
Het panel eindigde op de noot dat de verantwoordelijkheid voor het veranderen van gedrag en dus het grip krijgen op obesitas bij iedereen thuishoort, individuen, ouders, gezondheidsprofessionals, de industrie en de overheid. "De consument is de enige die op individueel niveau keuzes kan maken. De voedingsmiddelenindustrie moet er voor zorgen dat de consument de te maken keuzes begrijpt, en de gezondheidszorg en overheid moeten die keuzes begeleiden", zei Wayne Hammermeister.
Fotocredits: tabakswinkel, uitsnede, Angela Wylie
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niels lanceert een interessante stelling: gezondheidsmarketing wordt bedrijven door ondeskundigen. Al eerder zei hij dat met zoveel woorden over duurzaamheidsmarketing.
Dat leidt tot een vraag: waarom zijn de deskundigen (marketeers) klaarblijkelijk machteloos om hun wat hopeloze collega's op een beter spoor te zetten?
Assie, da's handig, dan hoef je "straks niet meer zelf na te denken om je mening te vormen"! ;-)
Duurder maken dan vers. dat is naar mijn idee de enige oplossing. Zet zware accijns op snoep, koekjes/gebak, chips, frisdranken, energiedrankjes vooral, kant en klaar maaltijden als pizza's, magnetronbroodjes enz en laat verse groente en fruit gewoon goedkoop zijn, dan zal je zien waar de consument voor gaat kiezen. Nu koopt men vaak geen groente en fruit, want het is vaak te duur vergeleken met een kilozak diepvries patat en doos frikadellen.
Heeft de saaie verapkking voor tabak bijv geholpen of wordt het net zoveel verkocht?
Waarom zou je Heel Holland Bakt niet verbieden. Het meest caloriebevorderende programma sinds jaren! De koolhydraten zijn niet aan te slepen hoorde ik op de radio.
Zo jammer dat voedingsdeskundigen geen verstand hebben van gedrag en gedragsverandering. Immers: meer kennis leidt niet tot beter gedrag.