De Russische prijsvechter Mere is Europa aan het veroveren en opent nog dit jaar 10 vestigingen in België, schrijft Gondola. De discounter gaat er de directe concurrentie aan met Aldi en Lidl.
Met prijzen die naar eigen zeggen tot 20% lager zijn dan Aldi en Lidl profileert Mere zich als echte harddiscounter. Van de inrichting hoef je niet veel te verwachten, het oogt als een Aldi uit de jaren '80. In kale winkels is een beperkt assortiment huismerken en restpartijen op pallets of dozen te vinden. Ook marketing staat niet op de agenda. “Bij ons betaalt de klant voor de producten, niet voor het merk”, klinkt het. De discounter richt zich op mensen die tijd en geld willen besparen. Mere belooft klanten de allerlaagste prijs dankzij rechtstreekse samenwerking met producenten, een strikt kostenbeheersingsbeleid en minimale marges.
Sinds de opening van het eerste filiaal in Siberië in 2009 breidde de keten uit tot intussen al ruim 2.000 filialen. Mere richtte zich zo'n 4 jaar geleden op Europa: momenteel zijn er vestigingen in Duitsland, Roemenië, Polen, Spanje, Litouwen en Letland. Naast België liggen er ook plannen voor Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Oostenrijk.
Nu Aldi en Lidl hun aanbod opgeschoven hebben richting het middensegment, ontstaat er nieuwe ruimte aan de onderkant van de markt en heeft de Europese veroveringstocht van Mere een kans van slagen.
Gondola - Mere: tot 20% goedkoper dan Aldi en Lidl
Met prijzen die naar eigen zeggen tot 20% lager zijn dan Aldi en Lidl profileert Mere zich als echte harddiscounter. Van de inrichting hoef je niet veel te verwachten, het oogt als een Aldi uit de jaren '80. In kale winkels is een beperkt assortiment huismerken en restpartijen op pallets of dozen te vinden. Ook marketing staat niet op de agenda. “Bij ons betaalt de klant voor de producten, niet voor het merk”, klinkt het. De discounter richt zich op mensen die tijd en geld willen besparen. Mere belooft klanten de allerlaagste prijs dankzij rechtstreekse samenwerking met producenten, een strikt kostenbeheersingsbeleid en minimale marges.
Sinds de opening van het eerste filiaal in Siberië in 2009 breidde de keten uit tot intussen al ruim 2.000 filialen. Mere richtte zich zo'n 4 jaar geleden op Europa: momenteel zijn er vestigingen in Duitsland, Roemenië, Polen, Spanje, Litouwen en Letland. Naast België liggen er ook plannen voor Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Oostenrijk.
Nu Aldi en Lidl hun aanbod opgeschoven hebben richting het middensegment, ontstaat er nieuwe ruimte aan de onderkant van de markt en heeft de Europese veroveringstocht van Mere een kans van slagen.
Mere is nu ook op zoek naar winkellocaties in Nederland om daar zijn entree te maken, verteld Jacobus van Veen van van Arrows Transformers Real Estate, aan Distrifood. De eerste Mere winkel zou zomaar in Veendam kunnen komen. Hoeveel filialen zij willen openen in Nederland is nog onbekend.
Ik begreep - ben de link kwijt - dat Mere inmiddels ook naar Nederland kijkt. Spannend, zeker gezien de niet alleen Nederlandse maar ook Europese politiek die voedsel duurder maakt.
Russische hard-discounters springen in het gat dat is ontstaan door de ‘premiumisering’ van Aldi en Lidl in Europa. Die verkopen inmiddels ook A-merken en zelfs luxe producten onder hun eigen huismerk schrijft Gondola.
Het mooiste voorbeeld is de Russische discounter Mere. Die wil behalve filialen in België ook in juli 2021 in Groot-Brittannië aan de slag. En hoe. Volgens de populaire krant Mirror wil Mere de komende 8 tot 10 jaar meer dan 300 winkels openen in Groot-Brittannië.
Ben ook benieuwd Sander #2 hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik durf er nog niet veel over te zeggen.
Ik denk dat je verschil moet maken tussen plekken waar veel en wat minder mensen wonen. Het gaat om last mile kosten en omloopsnelheid.