Van augustus tot december 2014 groeide de export van agrarische producten ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In totaal nam de exportwaarde met 2% toe. Dat gold niet in gelijke mate voor alle productgroepen. Kaas, boter, groente en fruit hadden wel degelijk te lijden onder de importstop. Graan, rundvlees, pluimveevlees en levende dieren maakten de afname echter meer dan goed.

Bestaande afnemers namen nog meer af dan voorheen
Onmiddellijk na de Russische importstop duikelde de exportwaarde van € 5 miljard naar € 3 miljard. Maar al snel daarna wisten de exporteurs nieuwe afzetkanalen aan te boren. Ook bleken grote afnemers meer af te nemen dan voorheen. Zo steeg de export naar de VS, de grootste exportmarkt voor de EU, met 10% (€ 693 miljoen). Naar China en Hong Kong exporteerde de EU 20% meer, ter waarde van € 768 miljoen. Zuid-Korea nam zelfs voor 31% (€ 242 miljoen extra) meer landbouwproducten af.
'Dichter bij huis' steeg de exportwaarde naar Zwitserland. Dat land maakt geen deel uit van de EU.

De vastgestelde exportcijfers laten niet zien of de behaalde rendementen op de nieuwe handelsstromen en nieuwe afzetmarkten op langere termijn rendabel zijn
Varkenssector bleef gelijk
De export van kaas daalde met bijna 20% (€ 289 miljoen). Een derde daarvan zagen de Nederlandse kaasexporteurs in rook op gaan. De export van groente en fruit nam met € 322 miljoen (12%) af.
Hoewel Rusland traditegetrouw een grote importeur is van varkensvlees uit de EU, bleef de exportwaarde van varkensvlees gelijk, schrijft Boerderij. Rusland sloot al in januari 2014 zijn grenzen voor EU-varkensvlees, als sanitaire maatregel in verband met de Afrikaanse varkenspest. De export naar Rusland blijkt in 2014 grotendeels verschoven te zijn naar Aziatische afnemers. Dat neemt niet weg dat de Europese varkenssector nog altijd in zwaar weer verkeert.

Rentabiliteit onbekend
De vastgestelde exportcijfers laten niet zien of de behaalde rendementen op de nieuwe handelsstromen en nieuwe afzetmarkten op langere termijn rendabel zijn. De Russische importstop zorgde voor aanvankelijk voor overaanbod en lage prijzen. Uiteindelijk vindt zo'n overaanbod, mede als gevolg van aantrekkelijk lage prijzen, zijn weg naar nieuwe markten elders. Handelsland Nederland, dat groot is als doorvoerhaven van food en agriproducten, heeft daar binnen de EU een van de beste commerciële en logistieke infrastructuren voor.

Fotocredits: containerhaven Hamburg, calvinbasti
Dit artikel afdrukken