Zouden we slechter gaan eten? Welnee, creatieve mensen niet. Integendeel, die gaan door op de trend die al kwam toen de jaren nog vet waren. Kweek en teel je eigen spullen, leerden verschillende goeroe's ons toen al. Het is zo makkelijk om groenten en vlees met een intensere smaak dan de supersmaak zelf te produceren. Naast lekkerder, beloofden de goeroe's, is het bovendien leuker en geeft het je lol en voldoening. We zijn tenslotte allemaal jagers en landbouwers geweest. Geef je instinct de ruimte en zeur niet meer over gezondheid dan komt het juist helemaal goed, zeggen ze en ik denk dat ze gelijk hebben.
In Engeland, Norfolk, staat een pub die The Pig heet. Ze halen een pracht streek uit. Je krijgt er gratis drank als je eten meebrengt uit je eigen tuin, kippen- of varkenshok. Desnoods van je vistocht of wildplukkerij. Een biertje in ruil voor knapperende sperziebonen. Twee voor degene die de beste meebrengt. Een glas wijn voor bramen. Applaus van de hele zaal voor je zelfgemaakte verse schapenkaas van je volautomatische grasmaaier die je op je vroeger zo saaie gazonnetje hebt gezet. Een hele fles goeie wijn voor degene die een kip van 16 weken door de kok in de pan laat stoppen. En alweer 2 voor de sappigste. Een pan superstoof van varkensnek mee naar huis als je een derde ervan in het restaurant laat opdienen. Het varken - dat zo nog eens helemaal voor je wordt klaargemaakt ook - eet van het afval dat je hem weer rustig kunt geven: het komt immers allemaal uit eigen tuin en die van anderen met wie je natuurlijk ook voor thuis bent gaan ruilen. Het restaurant helpt je bovendien er worst van te maken; niks geen gepruts aan huis.
Fantaseer even door en je weet het: het komt helemaal goed. Wat een zegen die crisis!
Laten we eens beginnen met 1 zo'n eethuisje in iedere stad van een beetje maat, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen. Vooruit Arnhem, Maastricht, Leeuwarden en Den Bosch mogen ook meedoen. Klein starterskredietje van de welwillende MVO-bank van Nederland en gaan met die banaan. Binnen no time is het zo hip, dat er weer gesproken wordt over de sperziebonen van Jan versus die van Pieter en Riet. Breken ruzies uit over wie de beste kip in de stad heeft en hoeveel bramen die kost. Het staat zo in de Delicious, Elle Eten en misschien zelfs wel het blaadje van Slow Food, dat er natuurlijk al lang voor had moeten zorgen maar het niet deed.
Een miljoenencampagne van Klink, Verburg en hun collega van VROM levert niks op en kost alles. Terwijl het zo simpel is, een 'beetje van Maggie en een beetje van jezelf', maar dan modern.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wouter, kom achter je computer vandaan die 10 meter van je bed staat en ga de straat eens op want daar gebeurt het. Die vrouwen en eenpersoonsgezinnen zitten inderdaad in deeltijd. Maar met (af)wasmachine, buitenschoolse opvang, 2e auto, dagtelevisie kijkcijfers etcetera. Dus meer tijd dan 25 jaar terug want volgens mij is het dankzij die deeltijd en ontwikkelingen iedere doordeweekse dag even druk in de winkels. Destijds ooit gevulde lunchrooms gezien op een Nederlands dorpsplein of in een voorloper Vinex winkelcentrum?? En boodschappen doen via internet? In het tijdsbestek dat er een bos wortelen met een tartaartje via Albert.nl c.s. in je koelkast is aanbeland lig je al met de geeuwhonger flauw op de keukenplavuizen.
Maar de crux is dat die consumenten bij hun foodinkopen dezelfde eisen stellen aan een eenpersoonsbedrijfje dan aan een supermarktorganisatie. En waarom..? Omdat ze het vanzelfsprekend vinden dat ze elke dag opnieuw te eten krijgen voor de goedkoopste prijzen van Europa en hebben afgeleerd wat de waarde is van dat eten en wat er aan vooraf is gegaan. En ze hebben kennelijk ook afgeleerd dat er een verschil is tussen vullen en eten. Koning klant wordt inderdaad het best begrepen door de supermarkten. Dat klopt. Een supermarkt kan makelijk 100 uur per week open zijn doordat dat ze er 5 volledige teams op kunnen zetten en de inkoop, logistiek, personeelsproblemen en administatie in de backoffice geregeld worden. Dat kun je van geen enkele middenstander verwachten. Maar koning klant creert daarmee zijn eigen valkuilen die nog wel eens heel diep kunnen worden als de schraalhansen van de foodretail keukenmeester worden. Maar geloof me die inventiviteit bij kleine winkeliers is er, en die is eigenlijk heel natuurlijk. Ooit van het wheel of retail gehoord..?
Rinie, vroeger had je huisvrouwen die de doordeweeks en overdag boodschappen deden. Dit is een uitstervend ras. Steeds meer vrouwen werken tenminste in deeltijd en er zijn veel eenpersoonshuishoudens. Gevolg: er komt doordeweeks geen kip meer naar je zaak. Dus kun je ook als kleine winkel beter buiten de kantooruren open zijn. Ga overdag dicht en 's avonds en in het weekend open, wanneer je klanten vaak vrij zijn. De horeca doet dit al decennia, er is dus niets mis mee.
En zie bovenstaand iniatief, on-topic, kleine winkeliers moeten niet de schuld geven aan de grote boze buitenwereld, maar inventief ondernemen. Zie ook de interneteconomie: er zijn op internet juist vele kleine zaakjes bijgekomen, die concurreren met de multinationals en grootwinkelbeddrijven.
Winkels open op zondag is dan wel handig, maar wie gaat dat betalen Wouter? Wij dus en alle kleine kwaliteitswinkels die ook op zondag moeten gaan concurreren met de supermarkten. Met nog meer verschraling van aanbod tot gevolg. Want zo is het destijds ook gegaan met de verruiming van de avond openingstijden.
Ik vertelde hier eerder over een restaurant in Dover dat The Alottment (De Volkstuin) heet. Hij was zelf hobbyboer en ook andere volkstuinders konden daar hun waren aanbieden, die mooi in de zaak werden tentoongesteld. Het ging niet in ruil voor jajem, overigens.
De combinatie van het verhaal en de zichtbare groentes had een mooie uitstraling en aantrekkingskracht. Je ging de worteltjes bij je stoofvlees extra goed proeven.
Dat de winkels op zondag open zijn, is trouwens erg handig, maar weerhoudt mij niet om ook vaak uit eten te gaan.
Schitterend! Om het praktisch realiseerbaar te maken: beginnen met een klein hoekje in de winkel. De eerste super die het doet, voorspel ik zowel bergen free publicity als nieuwe aanloop.
Dank Bart, dit is er alweer eentje in de serie 'foodlog.nl gaat AH helpen'. Maar we zijn niet eenkennig, als de Jumbo of Linders deze oppikt is het ook goed ;-)