In het persbericht schrijft Royaan:
De premium snacks van Van Dobben en Kwekkeboom bevatten 100% eerlijk en gezond rundvlees. Dat verklaart snackfabrikant Royaan, producent van de twee bekende snackmerken, volgend op verontrustende vragen van consumenten naar aanleiding van de Radar uitzending van 24 maart 2014. Hierin werden tv-kijkers geïnformeerd over de erbarmelijke omstandigheden rondom de verwerking van paardenvlees, onder meer in snackproducten.
In de bitterballen en kroketten van Van Dobben en Kwekkeboom zit geen paardenvlees, alleen 100% kwalitatief hoogwaardig rundvlees dat zorgvuldig geselecteerd is. Van Dobben en Kwekkeboom introduceerden niet voor niets als eerste in Nederland de term ‘rundvleescroquet’.
Algemeen Directeur van Royaan, Bart Bakker benadrukt: “Ons beleid is er al enkele jaren op gericht premium snacks te produceren om zo afnemers in de markt de gelegenheid te bieden om snacks van hoogwaardige kwaliteit te kunnen verkopen. Door de onrust die er in de markt is, bieden wij daarom afnemers, waaronder ook niet-klanten, nu de mogelijkheid om snacks met ingrediënten van onduidelijke herkomst om te ruilen voor hoogwaardige rundvleesproducten van Van Dobben of Kwekkeboom.”
Royaan investeert met de inruilactie in de langetermijnrelatie met bestaande, maar ook nieuwe afnemers. Zou de actie ook niet een beetje zijn ingegeven door het verdringingsoffensief dat concurrent Ad van Geloven vanmorgen in het FD aankondigde?
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
By the way, had je dan echt gemist dat wij het al brachten vóór Radar ermee kwam? Zie Mishandeling afgedankte Amerikaanse paarden.
De eerste uitzending die ik erover zag was van Envoyé Spécial op de Franse TV. Daarna kwam het Le Monde stuk uit de link.
Dick, morgen gaat het op Foodlog over Radar. Houd je vast vast. Politiek, supers en snackers kunnen er wat van leren.
Een bijzondere actie.
Maar wat een merkwaardig verkapte en indirecte manier van Foodlog om aandacht te besteden aan de RADAR-uitzending over paardenvlees, die ook nog eens tot de nodige reacties bij supermarkten en uiteraard ook weer Kamervragen heeft geleid.