Het probleem van reclame voor ongezonde producten op school kom ik zelden tegen”, zegt voorzitter Paul Rosenmöller van de organisaties die overgewicht moeten bestrijden [met zijn programma Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), red]). In zijn functie werkte Rosenmöller nauw samen met bedrijven als Coca-Cola, FrieslandCampina en Unilever. Dat schrijft de Levensmiddelenkrant. Rosenmöller ziet geen aanleiding voor de petitie van foodwatch tegen de sluikreclame op scholen. foodwatch framede met name het 'smeerdiploma' voor margarine van Unilever, terwijl de woordvoerder van dat bedrijf in de Volkskrant afstand nam. Voor naamsvermelding is niet gekozen vanuit reclamische motieven, maar vanuit de wil transparant te zijn.

Naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf, waarin Rosenmöller zegt het probleem niet te herkennen, schrijft Eetschrijver:

Waarom niet? Hij komt dat probleem zo zelden tegen. Daarentegen werkt hij wel ontzettend fijn samen met bedrijven als Friesland Campina, Unilever, Coca-Cola en McDonald's. De laatste twee zijn ook sponsor van JOGG. Dat vindt Rosenmöller naar eigen zeggen geen probleem. Dat zijn namelijk lokale afspraken.

Je krijgt onderhand sterk de indruk dat Paul Rosenmöller helemaal nergens problemen ziet. Hij vindt waarschijnlijk ook dat het allemaal prima gaat met de gezondheid van de Nederlandse jeugd. Dat hij op geen stukken na in de buurt lijkt te gaan komen van de doelstellingen van JOGG is vermoedelijk ook geen probleem. Het wachten is vermoedelijk op een persbericht waarin Rosenmöller verklaart dat "doelstellingen er zijn om bijgesteld te worden".

Intussen gaat Unilever op lagere scholen lesmateriaal aanleveren: kuipjes Blue Band en oefenboterhammen. Daarmee kunnen de kindertjes dan een heus smeerdiploma halen. Ongetwijfeld heeft Unilever daar allemaal een flinke smak geld voor uitgetrokken--weer eens een heel andere betekenis van het begrip smeergeld.


Eetschrijver krijgt bijval van culi's, activisten en voedingsdeskundigen. Natuurvoedingsdeskundige Liesbeth Oerlemans zegt op twitter:




Terwijl foodwatch Unilever's smeerdiploma uit de schoolklassen probeerde te bannen, vroeg Foodlog of lezers en commentatoren een verbod op sportsponsoring zouden zien zitten (en waarom natuurlijk). foodwatch twitte:




Vraag aan Foodlog: hoe fout zit het tussen JOGG en 'junk' en wat doen Rosenmöller en Unilever fout?

Andere vraag: hoe hadden ze het goed kunnen doen?

Fotocredits: Paul Rosenmöller, Wikipedia
Dit artikel afdrukken