Hieronder de argumenten: Rosé kan niet beschouwd worden als 'serieuze' wijn om diverse redenen:
1.) Rosé, zelfs niet in champagneversie, kan zich er in geen enkel geval
op beroemen de status van algemeen erkend 'klassieke' wijn te
bezitten.
2.) Rosé beschikt niet over ontwikkelingspotentieel.
3.) Rosé heeft in 9 van de 10 gevallen geen enkele, duidelijk als zodanig
herkenbare, relatie met specifieke herkomst, c.q. terroir, maar is een
louter 'technisch' product.
4.) Rosé uit zogenaamd 'traditionele' productiegebieden is niets anders
dan een geïnstitutionaliseerde noodoplossing voor het onvermogen in
die regio's om fatsoenlijke rode wijn te produceren.
5.) Rosé afkomstig uit andere dan de zogenaamd 'traditionele' gebieden is
weinig anders dan een bijproduct van rode wijn, gemaakt uit louter
opportunistische commerciële overwegingen.
6.) Rosé wordt slechts ver- en gekocht op type, niet op individuele
eigenschappen, voor zo ver daar althans sprake van zou zijn.
7.) Rosé van aantoonbaar matige kwaliteit is en wordt dusdanig tot hype
verheven dat er wel iets heel erg fouts mee aan de hand moet zijn.
8.) Rosé wordt zelfs door zelfverklaarde liefhebbers ervan niet serieus
genomen, gelet op de omstandigheid dat zij niet bereid zijn er een
serieuze prijs voor te betalen.
9.) Roségekte vertoont ernstige overeenkomsten met Oranjegekte.
10.) Rosé herinnert weldenkende mensen aan dat befaamde sprookje over
de kleren van de keizer.
René van Heusden
Vakmensen vallen over elkaar heen in deze boeiende discussie. Heerlijk het is zomer!
Ben nieuwsgierig naar jullie reactie!
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
René, hier ga ik met je mee: als 'men' representatief moet worden gehouden voor 'goed' wordt het een armzalige toestand. Per definitie.
Maar ... daarmee geef je nog geen antwoord op het door jouw ingenomen standpunt dat een restproduct een inferieur product zou zijn
De macht van het getal, c.q. het volume, vind ik geen overtuigend argument om rosé ineens de status van serieuze wijn toe te kennen. Eerder in tegendeel! Sinds wanneer is de stem des volks maatgeven voor goede smaak? Dat rosé niet aan te slepen valt nu de zon even schijnt, bevestigt juist het plebejische karakter an het product. Wedden dat het merendeel genuttigd wordt bij vette, aangebrande barbecues met industriële dipsausjes? Als 'men' dat allemaal lekker vindt, prima. Maar nogmaals, doe niet alsof dit ineens het toppunt van wijngenot is, evenmin als dat van gastronomisch genot.
Voor die paar rechtvaardigen in het Sodom en Gomorra van culinair Nederland die er wel een verfijnde smaak op nahouden een kleine suggestie om in noodgevallen toch met buren, vrienden en kennissen te kunnen meepraten als het over pink drinks en rokerige toestanden gaat. Bezorg u zelf een Champagne rosé van het gunstig bekend staande huis Ruinart. Een mooi belegen oogstjaar als 1990 (courante jaargang!), of nog liever 1988. Savoureer daarbij vervolgens een milde havanna. Dan wordt het tenminste enigszins serieus.
René van Heusden
Merci, Marie France! Comme l'a dit Escoffier, le grand chef français: 'Et surtout, faites simple!'
Ailko, je suis d'accord avec toi à 200 pourcent! Il faut boire ce que l' on aime et aller de la à la qualité. On dit de nous que ns ne savons pas vendre, mais comme mon père (Victor des Champagnes Lanson), je sais qu'un bon produit se vend tout seul.
Je ne parle pas du Lanson d' aujourd'hui. Ce n'est plus l'affaire de la famille ;-)
Zoals beloofd mijn mening. Ik maak geen enkel onderscheid in wijn met bestaansrecht of niet. Als een wijn bestaat en verkoopt, hééft die immers bestaansrecht! Er is een markt die dit lekker vindt. Ik ben van mening dat voor de wijnmarkt de rosédrinkers van groot belang zijn. Zij pushen immers het gemiddelde gebruik p.p. omhoog?
Ook denk ik dat uit deze groep wijndrinkers, een potentiële nieuwe generatie wijndrinkers ontstaat. Immers, eenmaal door het wijnvirus gegrepen, nooit meer zonder! En iedereen weet inmiddels dat we wijndrinkers nodig hebben om kwaliteitsproducten het licht te kunnen laten blijven zien!