Inmiddels wil de bank haar geld terug en biedt de merkhouder te weinig voor de stal om de leningen van Derks af te kunnen lossen.
De kern van het zakelijke concept van de Rondeel-eieren in hun kenmerkende ronde doosje is het meebewegen van de eierpijs met de voerprijs. Volgens Derks is die belofte niet gestand gedaan. Ook zou bij de bouw van een later Rondeel het aantal kippen met 20% zijn opgevoerd binnen dezelfde ruimte en zouden duurzaamheidsvoorzieningen rond de mestverwerking van de stal niet meer zijn opgenomen.
Volgens Derks is de stal verworden tot het in de eiersector gebruikelijke knijpen op de prijs.
In Nederland werd het Rondeel tot op heden beschouwd als een schoolvoorbeeld van innoverende welzijnsconcepten die ook geld op kunnen leveren voor de boer. Derks heeft zijn stal te koop gezet omdat hij er verlies op lijdt. Niettemin hoopt hij zijn Rondeel-vestiging via crowdfunding terug te kunnen kopen van de bank. Hoe hij daarmee een onderscheidend concept kan opbouwen zonder het gehele concept opnieuw aan te pakken, is onduidelijk. Tussen de regels van Derks' verhaal door is te lezen dat het concept stuk loopt op overproductie door te snelle uitbreiding, cq. uitblijvende vraag bij een te snel uitgebreid aanbod.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick #10 : Misschien heb je gelijk.
En misschien zou ik aan 'crowdfunding' zelfs mijn eigen -bescheiden- aandeel bij willen dragen.
Ga ik over nadenken als het concept daadwerkelijk aangeleverd wordt.
Ik werd een beetje 'pissed' over 'mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt' mogelijk inzetten ..., daar ben ik persoonlijk helemaal klaar mee. Daar zit heel vaak een wereld van leed voor specifieke individuen/gezinnen achter.
Dick #28 er is niets mis per se. Hoe meet je het geluk van een beest dat maar weinig lijkt op jij zelf? De neiging om zaken die wij als onprettig ervaren te turven is groot.
Ze gooien bijvoorbeeld een felgekleurde stok in het toom en kijken hoe snel de kippen recupereren door kippen per cirkel rond de stok per tijdseenheid te turven. Maar de 'flight' reactie is voor een prooidier als de kip juist van groot belang om te overleven, dus wat meten we dan?
Annechien, dat het ei bij jou en bij mij in de koelkast ligt, betekent dat we allebei regelmatig boodschappen doen bij Albert Heijn en daar een huismerk kopen. Niet dat het een merk is dat kan groeien. Toch groeide het productie-apparaat groter dan AH. Rondeel vergat zijn markt te ontwikkelen. Veel basaler kun je je fouten bijna niet maken, hoe lullig dat ook klinkt.
#25 Nou de marketing niet best. Dat weet ik niet: het Rondeel-ei ligt bij Dick in de koelkast en ik koop het ook regelmatig als we zelf geen eieren hebben. Nee, het is niet mis met de marketing. Natuurlijk is overal misschien wel wat op aan te merken. Ergens anders knaagt het. Waar het knaagt: dat zijn de afspraken die er gemaakt werden. De verkoopafspraken. Als ik het zo begrijp. Misschien wil Willy Derks uitleggen op Foodlog wat er aan de hand is. Dat zou handiger zijn dan te speculeren.
#20 Jan Peter ik weet nog niet zo wat ik hieruit leer. Ik kan het van de zijlijn niet beoordelen en wil dus ook niet oordelen. Het gaat er meer om dat de betrokken partijen lering trekken uit wat hier gebeurt. En als ze die willen delen, dan zou dat heel erg fijn zijn.
Mark, wat was er mis met de meetmethoden?