Een rapport van ABN Amro ondersteunt het pleidooi van Blaauw; personeelstekort drukt de groei in het bedrijfsleven, ook in de horeca. Economen van de bank voorzien mooie groeicijfers voor de horeca in 2018 en 2019, maar die zouden "nog mooier zijn als de beschikbare vacatures sneller werden ingevuld."
Imago horeca
Heel hard werken voor weinig geld, daar staat de horeca om bekend. Van dat imago wil Blaauw af. Hiervoor wordt bijvoorbeeld niet alleen de fooienpot eerlijk verdeeld maar werkt Blaauw ook aan een soort bonussysteem voor in zijn restaurants. Daarbij wordt een deel van de winst verdeeld onder het personeel, als een soort dividenduitkering. "Ze moeten één worden met de zaak. Dan voelen ze het ook als het een avond wat minder is en dan zetten ze een stapje harder. Ze moeten ook het gevoel hebben dat ze een beetje aan het ondernemen zijn."
Amerika?
Wat Amsterdam betreft, houdt Blaauw zich gedeisd. De chefkok kijkt verder, zoals naar Utrecht en Maastricht, maar ook naar buitenlandse kansen. "Je moet denken richting Amerika." Wil Blaauw de Nederlandse keuken introduceren in de Verenigde Staten? "Je bent warm."
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Winstdeling in horeca heeft de toekomst", kopt BNR vandaag.
Om personeel te vinden en te behouden deelt Sven Sallaerts van het Amsterdamse restaurant Pesca de winst met het personeel. "Het is een bedrijfsmodel in mijn ogen, dat de toekomst gaat bepalen van de horeca. De problematiek is op dit moment zo groot met het vinden van chefs en gekwalificeerd personeel, zeker in Amsterdam, waar er letterlijk om gevochten wordt of personeel uit het buitenland gehaald wordt, dat ik denk dat deze methodiek de nieuwe standaard moet worden om te zorgen dat we niet nog verder afdalen," aldus Sallaerts op BNR.
Als de Yanks al nooit aan de kroketten en bamiballen waren te krijgen, zou het dan met de Nederlandse keuken – whatever that is – wel lukken?