Dat meldt het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven. In de week voor Sinterklaas kwam de omzet van de supermarkten uit op het recordbedrag van €754 miljoen, 5,4% meer dan in 2017. Vorig jaar kwam de omzet in de week voor Sinterklaas uit op €715 miljoen. "Een mooi begin van de decembermaand, dat vertrouwen geeft voor de kerstperiode," aldus de koepel.
De Sinterklaasviering gaat gepaard met 'extra gezelligheid', waarvoor consumenten diverse hartige hapjes en zoet lekkers in huis halen. De best verkochte Sinterklaaslekkernijen zijn achtereenvolgens pepernoten, chocoladepepernoten, gevuld speculaas, speculaasbrokken en chocoladeletters. Die laatste bij voorkeur in de vorm van een 'smaakletter', meldt het CBL, zoals Melk Stroopwafel, Melk Pecan Karamel Zeezout en Wit Kruidnoten. Het zijn veelal producten die rood zullen gaan kleuren in het kader van het nieuwe stoplichtsysteem dat de supermarkten staatssecretaris Blokhuis (VWS) voorstellen om diens Preventieakkoord verdere handen en voeten te geven.
CBL - Sinterklaasomzet supermarkten door het dak
De Sinterklaasviering gaat gepaard met 'extra gezelligheid', waarvoor consumenten diverse hartige hapjes en zoet lekkers in huis halen. De best verkochte Sinterklaaslekkernijen zijn achtereenvolgens pepernoten, chocoladepepernoten, gevuld speculaas, speculaasbrokken en chocoladeletters. Die laatste bij voorkeur in de vorm van een 'smaakletter', meldt het CBL, zoals Melk Stroopwafel, Melk Pecan Karamel Zeezout en Wit Kruidnoten. Het zijn veelal producten die rood zullen gaan kleuren in het kader van het nieuwe stoplichtsysteem dat de supermarkten staatssecretaris Blokhuis (VWS) voorstellen om diens Preventieakkoord verdere handen en voeten te geven.
Niet alleen de supermarkten zagen een record-omzet in de aanloop naar Sinterklaas, de Sint deed ook goede zaken online.
In de aanloop naar Sinterklaas maakten de webshops de afgelopen 5 weken 28% meer omzet dan vorig jaar in dezelfde periode, meldt de Telegraaf. In totaal werd er tussen 1 november en 5 december online bijna €1,6 miljard uitgegeven door Nederlandse consumenten. Dat is €341 miljoen meer dan in 5 normale weken.
Naast Sinterklaar heeft ook Singles Day op 11 november, Black Friday op 23 november en Cyber Monday 26 november bijgedragen aan de hogere online omzetten, volgens brancheclub Thuiswinkel.org.
Grootste slachtoffer van het online koopgeweld: de speelgoedwinkels. Zij raakten het afgelopen kwartaal bijna 15% van hun omzet kwijt, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vanochtend.