image

Als ik het goed begrijp is de consument volkomen inconsequent in zijn gedrag en valt er daarom niets over hem te zeggen, maar is iedere consument tenminste ook op bepaalde momenten van de dag en ten aanzien van bepaalde behoeften 'groen'.
Dat betekent dat we niet groene spullen moeten marketen want die willen ze ook. Snap je wel? ;-)

Het gedrag van de consument wordt steeds grilliger en het is de taak van retailers om daar op te reageren. Zij moeten zich meer verdiepen in wat klanten motiveert om bepaalde aankopen te doen. Dit is een van de conclusies uit het jaarlijkse onderzoek ‘Trends in Retail 2007’, uitgevoerd door Capgemini en TNS NIPO. Trends
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten niet alleen kiezen op basis van prijs en producteigenschappen.. Ze kijken ook vaker naar de meerwaarde en het imago van producten. Klanten volgen trends, maar even snel wisselen ze de ene trend in voor de andere.

Wispelturig
Volgens onderzoeker Bert Keizer is er op het consumentengedrag geen pijl te trekken. “Nu verantwoord leven steeds belangrijker wordt, schakelt de consument over op spaarlampen, terwijl hij de dag erna een nieuwe, benzineslurpende SUV aanschaft.” Retailers moeten aandacht schenken aan de motivaties van klanten en dat vertalen naar de eigen formule om zodoende aan hun wensen te voldoen, vindt Keizer. Het onderzoek signaleert verder een toenemende behoefte aan ecologische producten. “Geen enkel segment binnen de retail ontkomt aan de sterk ontwikkelde consumentenbehoefte om ‘groen’ en verantwoordelijk te zijn”, legt Keizer uit.


bron: Capgemini, met dank aan VMT
Dit artikel afdrukken