Getriggerd door de reuring waarmee de verder naamloze ambachtslieden achter Spingaren zich gemeld hadden ("Als we de vele posts van gefêteerde bloggers moesten geloven, waren er ineens een stel hipsters neergestreken die eerder met broodjes pastrami op Rollende Keukens stonden"), groef Versprille een klein beetje verder. De Kamer van Koophandel leerde haar dat de mensen achter Spingaren de oude eigenaars van restaurant Lieve zijn, dat voorheen op deze lokatie zat. "Ze hebben blijkbaar een lijstje afgevinkt van wat tegenwoordig hip en trendy is: "Ambacht en authenticiteit, daar houden de mensen van." Het zijn van die kleine dingen die een slechte zaak nog net dat tikkie onsympathieker maken. Berekenende, liefdeloze, op de tekentafel ontworpen concepthoreca zien we vaker, en we kunnen ermee leven zolang wat er op het bord ligt in orde is. Maar dat is hier, op zijn zachtst gezegd, niet het geval."
De 'afslachting' inspireert het team van Spingaren tot een reactie - op Facebook. "Ondernemerschap is tegenslagen verwerken, nooit opgeven en van daaruit groeien. Zeker in Amsterdam. En dat is precies wat wij gaan doen. Verwerken, niet opgeven, groeien." Vanaf nu tot het einde van het jaar geldt bij Spingaren 'Pay As You See Fit'. "Kom langs, proef en betaal wat jij vond dat jouw eten waard was. Inclusief feedback," klinkt het.
De actie krijgt op de sociale media veel waardering, schrijft MissetHoreca. Hiske Versprille kijkt er iets genuanceerder tegenaan. "Het is natuurlijk goed dat ze er iets positiefs mee doen. Maar waarom maken ze er nu wéér een marketing-praatje van? Pak liever gewoon je keuken aan."
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De essentie van de vergissing zit hem in deze zin die, begrijp ik, op Facebook te lezen is:
'Ondernemerschap is tegenslagen verwerken, nooit opgeven en van daaruit groeien.' Zo reageert de restaurantuitbater die zich even dacht te verstoppen achter een nieuwe identiteit.
Nee, eerst iets bakken of koken of klutsen, dat mensen vooruit helpt, gelukkig maakt of van dienst is en dan kijken of er wat aan te verdienen is. Zou ik zeggen, zo ik een eethuis begon.
Juist die zin over het ondernemerschap maakt duidelijk hoe goed Versprille analyseerde. Niet eerst de best denkbare worst maken, en dan de deur open doen, maar eens kijken hoe gek we als ondernemer klanten kunnen krijgen.