Op dit moment moet de gesprekssituatie als complex en onbeslisbaar worden getaxeerd.
Het gesprek met de boeren leverde LTO Nederland voorzitter Sjaak van der Tak een positie op tussen het ministerie en de zeer diverse tegen het kabinetsbeleid gekante boerengroepen. Hij werd door actieboeren van Agractie en Farmers Defence Force geaccepteerd als verkenner in een gesprek met Remkes. Hij klaarde zijn klus door aan, van en weer aan tafel met het kabinet te gaan in een soort Houdini-act waarmee hij de kerk in het midden tussen kabinet en boeren wist te houden. Inhoudelijk kwam hij geen streep verder, maar wist het gesprek gaande te houden.
Volgens voormalig Statenlid Hermen Vreugdenhil (Brabant, ChristenUnie) is er een situatie ontstaan waarin de partijen die politiek tot een akkoord moeten worden gebracht zijn geradicaliseerd.
Kabinet koos bewust voor ‘overshooting’ van de emissiedoelen voor landbouw.
— Hermen Vreugdenhil (@H_Vreugdenhil) August 14, 2022
Natuurorganisaties dwingen kabinet met juridische procedures als ze daar nu nog iets aan wijzigen.
Zie hier de chaos compleet en twee kampen die er nu beide radicaal in staan. https://t.co/GM1I2znDxb
Op dit moment moet de gesprekssituatie als complex en onbeslisbaar worden getaxeerdPrivaat akkoord
Vanmorgen maakte directeur Marjolein Demmers van NGO Natuur & Milieu (N&M) via het Financieele Dagblad bekend dat haar organisatie het stikstofakkoord 'Duurzaam Evenwicht' dat Van der Tak in 2021 sloot met VNO-NCW, Bouwend Nederland en N&M opblaast. Met een vooruitziende blik had Van der Tak dat geprobeerd te realiseren omdat hij wist dat de stikstofzaak in essentie een zaak is tussen bouw, industrie, boeren en natuur.
De boeren moeten leveren voor de andere belanghebbenden. Om die reden ging hij al vroeg met hen in gesprek om ook tussen de grote private spelers de kerk in het midden van het dorp te houden en niet afhankelijk te zijn van de Haagse politiek en haar grillen. Hij sloot een akkoord tussen LTO en de andere maatschappelijke hoofdrolspelers op basis van een reductiedoel van 40% in 2030. Net iets minder ambitieus dan de 50% die het kabinet in 2030 wil realiseren, maar fors hoger dan de 26% waarop Rutte III zat.
Demmers blaast het akkoord uit 2021 nu op omdat ze liever de hogere stikstofdoelstellingen van het kabinet wil. Die waren destijds in het private akkoord nog niet duidelijk, maar nu meent ze die met Rutte IV aan haar zijde wel binnen te kunnen halen.
De natuur- en milieuorganisaties hebben in de aanloop naar de gesprekken met Remkes luid en duidelijk laten weten best een kop koffie met hem te willen drinken, maar geen millimeter aan het kabinetsbeleid te willen afdoen.
Nieuwe taak voor Sjaak
Van het Houdini-vermogen en de Sjaakspraak van Sjaak van der Tak (CDA) zal in de komende week en daarna veel gevergd worden omdat de posities lijnrecht tegenover elkaar zijn komen te staan.
Als persoon is Van der Tak erin geslaagd zich een positie te verwerven tussen de strijdende partijen en heeft hij laten zien dat hij dat ook met een vooruitziende blik kan. Nu zal hij zowel richting Demmers en de haai-type NGO Greenpeace (de pendant van de FDF aan milieuzijde) als zijn boerenachterban een nieuwe move moeten bedenken om opnieuw de kerk in het midden te houden. Daarbij heeft hij ook nog eens te maken met de grote belangen van zijn partijgenoot Maxime Verhagen van Bouwend Nederland wiens achterban niet vooruit kan zonder akkoord.
Agractie riep vanmorgen op tot nieuwe protestacties. Erik Luiten van de boerenactieorganisatie (qua matiging vergelijkbaar met Natuur & Milieu, maar dan in het andere kamp): "We moeten volhouden met onze acties. Of dat nou een publieksvriendelijke is, zoals binnenkort met de start van de Vuelta, of acties die scherper zijn, ze moeten plaatsvinden. Soms met zo min mogelijk inspanning, want we zijn allemaal druk, maar wel met een groot effect. Denk er daarbij bijvoorbeeld aan standstills te organiseren op drukke plekken bij je in de buurt. Dit kun je vaak met kleinere groepen al goed realiseren.”
15 augustus (vandaag)
Natuurbeweging en grondeigenaren, w.o. Natuur & Milieu, Greenpeace, de Vogelbescherming en de Federatie Particulier Grondbezit.
Ministers namens kabinet aanwezig: Van der Wal (Stikstof, VVD) en Jetten (Klimaat, D66). Greenpeace maakt bezwaar tegen die beperkte samenstelling vanuit het kabinet omdat de organisatie vindt dat premier Rutte dit gesprek even belangrijk moet vinden als het gesprek met de boeren dat op vrijdag 5 augustus in Utrecht plaatsvond.
17 augustus (woensdag a.s.)
Werkgeverskoepels: VNO-NCW, MKB Nederland en Bouwend Nederland.
Ministers namens kabinet aanwezig: Van der Wal en De Jonge (Ruimtelijke ordening, CDA).
18 augustus (donderdag a.s.)
‘Ketenpartijen’: toeleverende bedrijven en afnemers van agarische sector (w.o. bijvoorbeeld Rabobank, Triodos, Jumbo, DSM en KNMvD; opvallend in deze groep is de afwezigheid van de koepels CBL van de supermarkten en FNLI van de levens- en genotmiddelenindustrie die 'vertegenwoordigd' worden door individuele leden dan wel door de algemene werkgeversverenigingen). De grote voerfirma's (privaat en coöperatief) weigeren net als LTO aan tafel te komen zonder dat het kabinet met nieuwe voorstellen komt waarmee zij serieus naar hun leden en klanten kunnen.
Ministers namens kabinet aanwezig: Van der Wal, Staghouwer (Landbouw, CU), Kaag (Financiën, D66) en premier Rutte (VVD).
22 augustus (maandag a.s.)
Vertegenwoordigers van de provincies, waterschappen en gemeenten.
Namens kabinet aanwezig: Van der Wal, Staghouwer en Bruins Slot (Binnenlandse Zaken, CDA).
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'De supermarkten zeggen dat ze niets te maken hebben met het stikstofprobleem', lees ik elders.
Hoe anders is dat in Frankrijk, waar de supermarkten hun CO2 ook moeten reduceren middels meerjarenplannen. Zie de acties op de ADEME site voor Lidl, Carrefour en de rest.
De Lidl's hebben al 2.000 laadpalen met groene stroom in Frankrijk (Lidl). Niet zo moeilijk nu bijna alle stroom door Brussel 'groen' is verklaard. Maar ze willen graag veel meer aan de ecologische transitie doen op al hun werkterreinen: zie artikel in Midi-Libre.
Maar onze supermarkten vinden dat ze niets met stikstof te maken hebben, en Remkes trapt daar in?
Hermen Vreugdenhil (Twitter) ontdekte een typerende actie van het Min van I&W:
het bedrijf van een boer uit Lunteren werd 2 x ingezet ter saldering voor verschillende projecten.
En iedereen onder leiding van Remkes maar brede discussies laten voeten over alles wat nergens mee te maken heeft. Het wordt al meer dan 20 jaar geregeld door een klupje op LNV (hebben wel "goeie" contacten).
#39 Nico voor compensatie hebben de LNV ambtenaren wat anders in gedachte;
https://www.aanpakstikstof.nl/actueel/nieuws/2022/05/13/wetsvoorstel-natuurcompensatiebank
Een soort PAS dus, compenseren vooraf ook al is het zinloos volgens RvS en HR
Iets wat helemaal niet kan en mag maar dat boeit deze LNV ambtenaren heeelemaal niks.
De RvS adviseerde anders en ook in de internet consultatie is het een en ander ingebracht
Advies RvS:
https://open.overheid.nl/repository/ronl-cdff34088d317a435b2572fdc96a6023ce9a185b/1/pdf/advies-raad-van-state-wetsvoorstel-natuurcompensatiebank.pdf
"De Afdeling heeft echter ernstige twijfels of de in
het voorstel opgenomen regeling voor een natuurcompensatieregister aan die
doelstellingen de verwachte bijdrage kan leveren"
"De Afdeling wijst er in dit verband nadrukkelijk op dat compenserende maatregelen
niet zijn bedoeld om de uitvoering van een project doorgang te laten vinden terwijl
daarbij de verplichtingen uit hoofde van de passende beoordeling' worden
'omzeild'. Artikel 6, vierde lid, biedt een laatste redmiddel om een project dat
nadelige gevolgen heeft voor een Natura 2000-gebied......... etc"
".............zijn afgestemd op de schadelijke gevolgen die de habitats en soorten ondervinden van
het project. Zij moeten voorzien in functies die vergelijkbaar zijn met de functies die aan de basis
lagen van de oorspronkelijke selectie van het betrokken gebied, met name wat de adequate
geografische spreiding betreft......"
"De Afdeling wijst er in dit verband op dat ook de Europese Commissie in de richtsnoeren heeft
opgemerkt dat habitat-banking als compenserende maatregel in het kader van artikel 6, vierde lid,
nauwelijks zinvol is, aangezien compensatie ter bescherming van de samenhang van het netwerk
aan strenge criteria gebonden is...."
Reactie 'minister'
"Het kabinet onderschrijft dat het voor de meerwaarde van de natuurcompensatiebank van groot
belang is dat de daarin op voorraad opgenomen maatregelen voldoende aansluiten bij de
daadwerkelijke behoefte die zal blijken als voor de toekomstige adc-projecten daadwerkelijk een
vergunning wordt aangevraagd en met een passende beoordeling de compensatieopgave
nauwkeurig in beeld is gebracht......... bla bla bla
stikstof
monitoring... etc etc.
Kortom we hebben nog niet genoeg grond voor de TBO's geregeld dus doen we op deze wijze ook nog een duit in het zakje zodat ze nog meer kunnen tuinieren (is afgraven en schrale grond maken).
Dikke vinger naar de Afdeling advisering van de Raad van State en de inspraak via de internetconsultatie.
https://www.internetconsultatie.nl/natuurcompensatiebank/reacties
En dan te bedenken dat extern salderen helemaal niet is toegestaan onder Habitatrichtlijn artikel 6, derde lid. En als het project onder HR artikel 6, vierde lid, valt, moet eerst de compensatie van verlies aan Natura2000 gebied (is de Amelisweerd dat wel?) zijn voltooid VOORDAT met het project mag worden begonnen.
Lijden de overheidsjuristen aan "phimosis cerebri"?