Enkele honderden piekbelasters ("500-600") moeten snel kunnen worden opgespoord en uitgekocht, eventueel onder dwang, om op de kortst mogelijke termijn speelruimte te creëren waardoor Nederland van het bouwslot kan. Zij zijn het zoenoffer voor de politieke keuze om berekende stikstofdepositie vergaand te reduceren. Maar Nederland mag boeren niet als het putje van het stikstofvraagstuk behandelen, integendeel. Dat geldt met name voor jonge boeren. De overheid noemde Remkes onbetrouwbaar voor de zogeheten PAS-melders en op andere punten noemde hij haar 'falend' en 'zwalkend'. Tevens zei hij dat ook de industrie de gevolgen van het stikstofbeleid zal gaan voelen.
Remkes nam in zijn toon nadrukkelijk afstand van halvering van de veestapel en liet boeren voelen hen belangrijk te vinden. Over Tjeerd de Groot van D66 zei hij - zonder diens naam te noemen - met enige emotie en felheid dat hij van een pragmatische partij geen geloofsartikelen wil horen. Scherp was hij over de 'culturele elite' in de stad die zijn waarheden aan het platteland zou willen opleggen. In Nieuwsuur herhaalde hij dat nog eens.
Stikstofbemiddelaar Johan Remkes heeft nog een advies voor het kabinet: "Nu moeten ze het vertrouwen waarmaken. Dit gaat over meer dan alleen maar een vertrouwenskloof tussen de overheid en de samenleving." #Nieuwsuur pic.twitter.com/j4BdQvLMDc
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) October 5, 2022
Met Remkes' rapport hebben boeren een document in handen waarmee ze weer een houvast kunnen creëren. Verwerkers en retailers staan voor de uitdaging de overheid duidelijk te maken dat zonering van boeren en fabrieken commercieel-economisch een nog weinig realistische gedachte isZonering
In de vele persanalyses is nog weinig aandacht voor het commercieel-economisch perspectief van Wat wel kan, Remkes tweede grote stikstofrapport. Reden voor mij om het juist op dat punt na te lopen. Remkes stelt een zonering van landbouwgebieden voor die loopt van rood (voor betaalbaar voedsel van hoogproductieve landbouw) via oranje en geel (beide vormen van natuurinclusieve landbouw) naar groen (zeer extensieve biologische landbouw). Hij schrijft: Er zijn in Nederland gebieden die zeer geschikt zijn voor bepaalde vormen van landbouw en industrie én er zijn gebieden waar specifieke soorten landbouw of industrie niet kunnen. Als dezelfde soort bedrijven enigszins logisch geclusterd zijn, biedt dat bovendien ook economische voordelen. De ketens van verwerkers, leveranciers en vervoerders worden dan immers korter, met kostenvoordelen tot gevolg. Daarnaast is het ook goed denkbaar om tot nieuwe economische concepten te komen, naar analogie van Parmaham of Goudse kaas. Nederland kent natuurlijk geen plangestuurde samenleving. Zulke verplaatsingen zullen stapsgewijs moeten plaatsvinden, maar het werken met een zonering (waarbij verplaatsingen positief gestimuleerd worden met voordelen) geeft naar mijn inzicht veel houvast om tot een goede verdeling van ruimte te komen. Ik denk niet dat dit automatisch uit gebiedsprocessen zal komen, dus hier zijn ook kaderstellende keuzes voor nodig, in overleg met de sectoren en de provincies.
Ook fabrieken van rood naar groen en omgekeerd
Met die woorden beveelt Remkes een grote ruilverkaveling aan. Boeren met rode ambities (de meeste, want dat business model snappen ze en Nederland heeft er het verwerkende apparaat voor) in groene, gele en oranje gebieden moeten een plekje in rood gebied vinden. Boeren die groen willen moeten verhuizen als ze in het verkeerde gebied zitten. Ook voedselverwerkende industrie moet kiezen waar ze bij wil horen. Als een kaasfabriek, bijvoorbeeld, niet rood maar groen wil zijn, moet die liefst verkassen naar groen gebied om bijvoorbeeld de biologische rauwe melk niet door het hele land te hoeven rijden naar die ene fabriek. Dat geldt ook voor patatsnijders en vleeswarenmakers, groentesnijders en wellicht zelfs voor de vleesvervangende industrie in Oost-Nederland en Zeeland.
Remkes realiseert zich dat zoiets niet zomaar even gaat want Nederland is vol - en moet dus altijd het een voor het ander inruilen - en kent geen traditie van actieve sturing zoals China. Toch ligt het plan nu als gedachte-experiment op tafel.
Rode boeren moeten clusteren met de grote fabrieken voor export van hun product in lokale productie- en verwerkingsketensGedachtenkronkel
Het heeft een paar forse haken en ogen. De uitruil vergt een makelaardij die over het hele land aan matchmaking weet te doen en trekt bestaande plattelandsgemeenschappen uit elkaar; Remkes heeft daar aandacht voor, maar wil het in de tijd toch laten gebeuren. Biologische (groen) en natuurinclusieve (oranje en geel) landbouw gaan volumes opleveren die vermoedelijk te groot zijn voor Nederland en te duur voor export.
Rode boeren moeten clusteren met de grote fabrieken voor export van hun product in lokale productie- en verwerkingsketens. Dat betaalbare product gaat dus het land uit, terwijl we zelf zoveel mogelijk duur uit eigen land moeten eten. Dat heeft als consequentie dat de Nederlandse overheid de detailhandel en horeca het liefst zal verplichten om buitenlands voedsel te weren, omdat anders ons eigen oranje, geel en groen grotendeels onverkoopbaar blijven.
Die gedachtenkronkel laat zien dat het rapport op commercieel-economisch terrein een poging tot het creëren van perspectief doet, maar nog onvoldragen is. Nederland kan de grenzen immers niet sluiten omdat we deel uitmaken van de interne EU-markt. Daarnaast zou deze strategie burgers beroven van hun keuzevrijheid en kan de Europese mededingingsautoriteit daar niet mee instemmen. Een ander heikel punt zijn de kosten van fabrieksverplaatsingen: wie gaat die betalen?
Remkes beweert niet dat hij alle oplossingen heeft, wel dat hij een goede basis legt voor gesprek over visie op de toekomst ('wat wil Nederland?' vraagt hij in het rapport) en de ruimtelijke ordeningsvraagstukken die daar in een klein land bij horen. Met zijn rapport hebben boeren een document in handen waarmee ze weer een houvast kunnen creëren. Verwerkers en retailers staan voor de uitdaging de overheid duidelijk te maken dat zonering van boeren en fabrieken op dit moment nog weinig realistisch is.
Het kabinet komt op 14 oktober met een reactie op Remkes' analyse en voorstellen.
Het rapport Wat kan wel is hier te downloaden.
Op Foodlog werd die problematiek beschreven en uitgebreid besproken in de vorm van de parabel van de dominee, de boer en de koopman. Met zijn woorden daarover, neemt Remkes het bestaande landbouwsysteem in Nederland in bescherming tegen hemelbestormende maar onbezonnen dadendrang.
Remkes schrijft: [Ik wil] benadrukken dat het introduceren van te hoge eisen of een te snelle afbouw van de landbouw, zal leiden tot een internationaal waterbedeffect. De Nederlandse landbouw produceert in internationaal perspectief overwegend conform hoge eisen van kwaliteit en dierenwelzijn. Hierbij merk ik wel op dat er in Nederland ook ‘fabriekslandbouw’ in bijna volledig gesloten systemen is ontstaan, die voor mij niet in dit beeld past. Mede door de omvang van de sector loopt Nederland nu als een van de eerste landen tegen de grenzen aan van wat kan. Daarmee loopt Nederland bij ondoordacht handelen het risico dat het ook afbreekt wat goed is. De grootste afnemer van nationale producten zijn namelijk niet de Nederlandse supermarkten, maar Europese ketens. Die zijn niet met Nederlands beleid te verplichten om duurdere producten af te nemen. Als er ondoordacht (d.w.z., te hoge eisen of te snelle afbouw) gehandeld wordt, verplaatst de productie zich automatisch naar delen van de wereld die minder hoge standaarden van kwaliteit en dierenwelzijn halen.
PERSSTEMMEN
-
Zo denken de kopstukken in de agrarische sector over Remkes' rapport
Omroep Gelderland -
Of Remkes de stikstofimpasse doorbroken heeft hangt af van de boeren
Trouw -
Remkes: stikstofuitstoot van 500 tot 600 grote vervuilers zo snel mogelijk beëindigen
NRC -
Remkes bepleit aanpak meest vervuilende boeren
Het Financieele Dagblad -
Remkes: 500 tot 600 grootste stikstofvervuilers uitkopen, nu niet tornen aan 2030
AD -
Remkes: '600 piekbelasters uitkopen binnen jaar'
Boerenbusiness -
Groepje boeren bij Tweede Kamer na stikstofrapport van Johan Remkes
NU -
Fons Lambie: 'Advies Remkes bevat toch harde boodschap voor boeren'
RTL Nieuws -
Landbouworganisatie LTO vindt verplichte uitkoop boeren 'onmogelijk en onnodig'
NU -
Van ‘nu doorpakken’ tot ‘in de shredder’; dit zijn de reacties op het stikstofrapport van Remkes
NRC -
Remkes begreep woede boeren in zomer: 'Schrok van de wanhoop in hun ogen'
NU -
Daar is het ‘rapport stikstof’ dan en dit heeft Johan Remkes te melden
Metronieuws -
Remkes: stoppen van grote stikstofuitstoters is 'de minst kwade route'
NPO Radio 1 -
Minister Van der Wal neemt advies over: stikstofkaart gaat van tafel
RTL Nieuws -
Langverwacht stikstofadvies Remkes: nu niet tornen aan 2030
AD -
Remkes: stikstofuitstoot van 500 tot 600 grote vervuilers zo snel mogelijk beëindigen
NRC -
Provincies steunen advies Remkes maar noemen gedwongen uitkoop boerenbedrijven ‘lastig’
de Volkskrant -
Remkes: stikstofdoel 2030 blijft voor nu staan, gewraakt stikstofkaartje van tafel
RTL Nieuws -
Remkes: Koop honderden boeren gedwongen uit; wijk niet af van stikstofdoelen 2030
bnr -
Remkes: Overheid moet vervuilende boeren uitkopen en 'vooralsnog' vasthouden aan doel
NU -
Het kán: de stikstofcrisis oplossen en de landbouw perspectief geven
De Correspondent
Voorbeschouwingen
-
Kan 'stikstofman' Remkes de gemoederen sussen? Vandaag verschijnt advies
NOS -
Stikstofgoeroe Johan Remkes komt met langverwachte bevindingen
NU -
De witte rook van Remkes: ’Johan zegt weinig, maar als-ie wat zegt, is het raak’
De Telegraaf -
Remkes presenteert vandaag plan: komende jaren afwegen of stikstofdoel in 2030 nog haalbaar is
AD -
Alle ogen gericht op Remkes: langverwacht stikstofrapport gepresenteerd
RTL Nieuws -
Remkes: Niet op voorhand tornen aan stikstofdoel 2030
Reformatorisch Dagblad -
Remkes: stikstofdoel 2030 vooralsnog vasthouden, later haalbaarheid bekijken
AD -
Remkes: stikstofdoelen 2030 niet zomaar terzijde schuiven
bnr -
Zó had Johan Remkes het voor de melkveehouders nooit bedoeld
Trouw -
‘Remkes pleit in stikstof-eindverslag voor gedwongen uitkoop’
Metronieuws -
Waar liggen de oplossingen in het gestrande stikstofoverleg?
NRC -
Stikstofuitstoot verminderen met innovaties? Dit weten we ervan
de Volkskrant -
Verwachtingen hooggespannen voor bevindingen Remkes
Nieuwe Oogst -
Farmers Defence Force dreigt met acties als Remkes hun zin niet geeft
bnr -
Rapport Remkes: hoe gaan we de landbouw in Nederland veranderen?
NPO
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En na het zomerse intermezzo gaan we over naar de orde van de dag.
#233 OK Piet, ik snap nu wat je bedoelt. Zoals je al begrepen hebt ben ik geen boer. Dus echt verplaatsten in hun situatie kan ik niet. Maar ik snap best dat het heel hoog zit. Ik snap ook dat de algemene gedachte is dat jullie genaaid worden. Sterker nog ik denk dat jullie gelijk hebben. Maar de oplossing is niet zo simpel op dit moment.
Onzekerheid is ongelofelijk stressvol. En hoelanger die onzekerheid voortbestaat hoe erger het wordt.
Over de mate van belasting is veel discussie, maar dat zorgt ook weer voor grote onzekerheid. Generieke emissierechten werken denk ik beter dan super gedetailleerde meetcijfers die alleen schijnzekerheid geven.
De afgelopen 20 jaar ongeveer is er vanuit de EU gemeld dat NL zeer slecht af stak tegenover de rest van Europa, waar het stikstofvervuiling in water en lucht betreft. In de 20 jaar ongeveer heeft de landbouwsector veel tegengas gegeven, gesteund door de WUR, LTO en zelfs de overheid. Helaas is de verontreiniging van water en lucht door stikstof nog steeds exorbitant hoog, waarbij direct gemeld moet worden dat de industrie en de samenleving als geheel daar flink aan bijdraagt. Met name de watervervuiling door stikstof wordt echt veroorzaakt door de agrarische sector. Daar zal dan ook een deel van de oplossing vandaan moeten komen. En laten we ook eerlijk blijven gesjoemel met mest is tot op de dag van vandaag niet verdwenen. De boer of loonwerker die zich daarvoor leent heeft het verziekt voor de rest van de boeren.
De overheid heeft uit angst voor de agrarische sector niet hard willen optreden en nu plukt de hele veeteelt sector daar de wrange vruchten van. Een keer hard ingrijpen en fraude aanpakken en we hadden verder kunnen gaan. Nu niet meer, gepasseerd station.
Is de boer daarvan de dupe? Ja. De schuldigen zijn wij allen met onze euforie over “onze agrarische prestaties die in de wereld nog niet vertoond zijn” de keerzijde verpesten van het milieu in Nederland en in Brazilië zijn genegeerd. En dat laatste wordt niet meer geaccepteerd door de samenleving.
Dat is dus niet de schuld van de boer, maar de schuld van het door de BV Nederland via polderen ontworpen systeem. Dus iedereen moet bijdragen aan de oplossing, maar wel in rato van zijn belang. En de fraudeurs hebben de grootste verantwoordelijkheid genomen door hun praktijken.
Als boer moet je die fraudeurs nog sterker veroordelen dan niet boer want de boer in zijn algemeenheid wordt er op aangekeken. Ze verdedigen zorgt voor polarisatie.
Ik denk dat goede boeren zonder meer veel sympathie hebben van een zeer groot deel van de NL bevolking.
Ton en Herman, wat voor zin heeft het dat boeren onderling communiceren wanneer inzake het stikstofdossier hun inbreng 0,0 zal zijn. Ik hoor steeds meer van boeren uit mijn eigen omgeving die zeggen dat ze het zinloos vinden om rond het stikstofdossier een standpunt in te nemen. Simpel omdat ze toch niks in te brengen hebben.
Dan de piekbelasters. Er is een top 100 lijst met industrieën en veehouderijen die de grootste ammoniakuitstoters zijn. Dan is het de vraag hoe groot is de afstand van een top 100 bedrijf ten opzichte van een N2000 gebied. En of die meteen ook als piekbelster te boek kunnen staan. Ze zullen wel algemeen milieubelastend voor de natuur kunnen, zijn, maar een biologisch veehouderijtje vlak naast een N2000 kan eerder een piekbelaster zijn dan een top 100 bedrijf ver verwijderd van een N2000 natuurgebied. Het is niet duidelijk hoe dat zit. En als dat niet duidelijk is dan heeft het geen zin dat je als boeren onderling communiceert voor inname van een standpunt rond piekbelasters.
Alleen niet-boeren hebben een standpunt rond (dubieuze) piekbelasters.
Was ook mijn vraag aan Piet. Als het kabinet boeren buiten sluit is onderlinge communicatie des te dringender geboden. Zo moeilijk is het niet om dat te organiseren. En informatie uit Haagse kringen is op allerlei andere manieren te krijgen. Ik heb er dichtbij gezeten. Overleg kruipt waar het niet gaan kan.
#229 Piet,
Ik begrijp je niet helemaal. Dat het stikstof dossier de boer gaat beperken en bij piekbelasters tot zeer ingrijpende veranderingen in de persoonlijke levenssfeer gaat zorgen is helder, maar de onderliggende communicatie heeft daar toch weinig mee te maken. De boer heeft toch tal van media die door en voor boeren gerund worden. Er zijn ook aardig wat belangenorganisaties die op verschillende manieren hun mening delen met de boer en de samenleving.
Kan jij aangeven waar je de communicatie mist?