De zorgverzekeraars hebben veel macht en daar hebben eerstelijnspraktijken van paramedici enorm veel last van. Diëtisten krijgen contracten waar niet over te onderhandelen valt, de tarieven staan al jaren stil, de indirecte uren moeten ineens in je eigen tijd gebeuren en bij sommige zorgverzekeraars wordt het telefonisch consult niet meer vergoed. Het is onbegrijpelijk dat dit allemaal gebeurt in een tijd waarin steeds duidelijker wordt dat de diëtist zeer kostenbesparend en effectief is.

Heel veel hulde daarom voor de Actiegroep “Red de diëtist”. In zeer korte tijd hebben diëtisten gesproken met Zorgverzekeraars Nederland, zijn ze een petitie gestart, is de pers gehaald en is er een actieve Facebookgroep met 1600 leden van de grond getild. Gaan de doelen bereikt worden? Dat is helaas zeer de vraag. Maar het werd de hoogste tijd dat de diëtist (en de andere paramedici, zoals fysiotherapeuten en logopedisten) hun tanden laten zien.

In de Facebookgroep lees je schrijnende berichten hoe zorgverzekeraars met diëtisten communiceren als die brieven of klachten sturen. Het varieert van onverschillige standaardafwijzingen tot dreigende taal, en vaak wordt er van het kastje naar de muur gestuurd. Redenen voor sommige diëtisten om helemaal geen contracten met zorgverzekeraars meer te tekenen en zelfs ook om met hun praktijk te stoppen.

En ja, dat betekent inderdaad dat je sommige patiënten uit de lagere inkomensklassen niet meer (goed) kunt bedienen
Er wringt natuurlijk wel wat in de titel van de actiegroep (en daarvan is de actiegroep zich ook bewust). Want wie moet de diëtist nou eigenlijk redden? Is het de politiek, zijn het de zorgverzekeraars, zijn het onze patiënten? De politiek moet de zorgverzekeraars tot de orde roepen, dat lijkt me een eerste stap. En de zorgverzekeraars moeten niet alleen maar naar hun portemonnee luisteren, maar ook naar hun goed fatsoen, dat is stap 2.

Maar stap 3 is dat de diëtist ook zichzelf moet gaan redden. Een vrije praktijk voeren betekent ook dat je ondernemer bent en dat je goed omgaat met de kansen en bedreigingen uit je omgeving. Ondernemen is vrijheid. Je bent geen slaaf van de zorgverzekeraar. Je kunt ervoor kiezen om niet te tekenen. Je kunt je takenpakket of cliënten aanpassen, je kunt andere producten gaan aanbieden, je specialiseren, fuseren zodat je wel kunt onderhandelen met zorgverzekeraars, je kunt samenwerken met andere zorgverleners, je kunt (en moet!) de effectiviteit van je handelen onderbouwen.

En ja, dat betekent inderdaad dat je sommige patiënten uit de lagere inkomensklassen niet meer (goed) kunt bedienen. Dat is stap 4: om dat in kaart te brengen en om de stem van de patiënt te laten horen. Want uiteindelijk ligt de werkelijke macht niet bij de zorgverzekeraar, maar bij zijn klanten.

Deze tekst verscheen recent op Nieuws voor Diëtisten. Foodlog vindt de discussie over de rol van de diëtist belangrijk omdat bedrijven hun rol lijken over te nemen. De vraag stelt zich of commercie en dieetadvies in één hand kunnen gaan.
Dit artikel afdrukken