De Belgische Boerenbond probeert met een 'reclamefolder' duidelijk te maken dat het publiek meer moet willen betalen voor zijn voedsel.
De Boerenbond maakte de folder in aanloop naar het Europese overleg over de boerencrisis dat op 7 september in Brussel zal plaatsvinden.
Het publiek wordt opgeroepen zijn handtekening te zetten onder de petitie SOS-voedelprijzen voor faire prijzen.
Voorzitter Piet Vanthemsche van de Bond: "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet want de markt moet zijn rol kunnen spelen".
Kostprijzen versus telersprijzen
De reclamefolder zet de kostprijzen van een aantal producten af tegen de prijzen die de telers er voor krijgen. Zo ziet de consument bijvoorbeeld dat de teler op een kilo tomaten op dit moment 43 cent verlies maakt. De kostprijs is 60 cent, de teler kreeg 17 cent voor zijn tomaten. Aubergines kosten 1,20 euro, de teler krijgt 78 cent.
De Vlaamstalige Vanthemsche: "Voor één liter melk die een boer verkoopt, verliest hij 7 cent. Voor elk varken verliest hij 15 tot 20 euro. Een aantal bedrijven in ons land komt echt in de moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer."
Fotocredits: uitsnede uit de 'reclamefolder', Boerenbond
Dit artikel afdrukken
Het publiek wordt opgeroepen zijn handtekening te zetten onder de petitie SOS-voedelprijzen voor faire prijzen.
Voorzitter Piet Vanthemsche van de Bond: "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet want de markt moet zijn rol kunnen spelen".
Kostprijzen versus telersprijzen
De reclamefolder zet de kostprijzen van een aantal producten af tegen de prijzen die de telers er voor krijgen. Zo ziet de consument bijvoorbeeld dat de teler op een kilo tomaten op dit moment 43 cent verlies maakt. De kostprijs is 60 cent, de teler kreeg 17 cent voor zijn tomaten. Aubergines kosten 1,20 euro, de teler krijgt 78 cent.
De Vlaamstalige Vanthemsche: "Voor één liter melk die een boer verkoopt, verliest hij 7 cent. Voor elk varken verliest hij 15 tot 20 euro. Een aantal bedrijven in ons land komt echt in de moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer."
Fotocredits: uitsnede uit de 'reclamefolder', Boerenbond
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Monique, zet 'vertaal' voor www.xxx.fr en Google vertaalt het voor je. In krom Nederlands, maar toch.
Ik ga zoeken of er in NL een equivalent is, want dit spreekt mij wel aan! Iemand tips?
Adriaan en Monique, als je iets waar teveel van is gaat verkopen op een veiling, dan wordt de waarde nul. Voordeel is wel dat iedereen kan zien dat het niks waard is, en je niemand anders de schuld kunt geven. We doen dit in de sierteelt al meer dan 100 jaar zo, en ik moet zeggen dat het prima bevalt. Het is eerlijk, transparant en houdt iedereen in de keten scherp. Wel even wennen misschien dat je soms niks krijgt voor je spullen, en grote hoeveelheden moeten worden weggegooid.
Dick Veerman, als francofiel ken jij vast Drive Fermiers
Helaas is, dankzij een franse leraar die me met een bosatlas KO sloeg omdat ik mijn huiswerk niet had gemaakt waardoor ik een hekel aan hem en zijn lessen kreeg, mijn kennis van de franse taal "abominable" dus ik kan het niet goed vertalen... maar jij vast wel!
Hier in Italië zie je wel steeds meer van die kleine lokale versmarkten, waar je als boer zonder iets te betalen je verse spullen kunt verkopen (wel zelf je tafel en stoel meebrengen).
Adriaan en Monique, je vraagt je af: waarom is er geen verswinkel? Het is nl. echt zo dat merkloos vers het verlies op houdbaar en de marketing van merkartikelen betaalt.
Dat betekent dus dat er alle ruimte voor een vers dat meer oplevert voor de boer en goedkoper is dan het nu bij de supers is. Ik heb me er een tijdje mee beziggehouden. Met oude retailratten nota bene. Toch blijkt het lastig: je krijgt de funding er niet voor bij elkaar aan boerenkant. Dat het kan is duidelijk, maar onze bedoeling was het van boerenkant te laten komen. Snappen jullie het probleem?