De Consumentenbond onderneemt een ultieme poging om een eind te maken aan reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar. Nadat eerdere overleggen op niets uitliepen, heeft de bond zelf een nieuwe reclamecode opgesteld. Tal van wetenschappers, maatschappelijke organisaties en politici steunen de code. De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) waardeert de poging van de Consumentenbond maar de levensmiddelenindustrie kan dit voorstel niet overnemen. De voorgestelde restricties gaan onnodig ver volgens de FNLI.

De Consumentenbond stelt voor om tussen zes uur 's morgens en negen uur 's avonds reclame op radio en televisie voor 70% van de voedingsmiddelen te verbieden. Daarnaast zouden aanprijzingen op de winkelvloer voor en op verpakkingen van een groot deel van de producten van de levensmiddelenindustrie moeten stoppen. Dat zou betekenen dat gedurende het grootste deel van de dag reclame voor producten in het winkelbeeld verdwijnt.

22 juni buigt de Tweede Kamer zich over de Nota Overgewicht. Als de FNLI de nieuwe code afwijst, is wetgeving de enige mogelijkheid om reclame voor ongezonde voeding alsnog aan banden te leggen. Dan is de Tweede Kamer aan zet.


Bron: Voeding.nu
Dit artikel afdrukken