De slogan "Beter dan biologisch" van Emté is misleidend, vindt de Reclame Code Commissie. Dat meldt de Levensmiddelenkrant. Emté heeft een rundvleeslijn van dieren die in kuddes in natuurgebieden grazen. Beter dan biologisch, vond de super en gebruikte de kreet dit voorjaar in een reclamecampagne. Maar ‘biologisch’ is een beschermd woord. Skal, toezichthouder van de biologische markt, klaagde bij de Reclame Code Commissie. Die oordeelde dat consumenten zouden kunnen denken dat het natuurvlees aan dezelfde eisen voldoet als biologisch vlees. Emté mag de kreet niet meer gebruiken. De supermarktketen, met vestigingen in Brabant en Oost-Nederland, is ermee gestopt.
LMK - Reclame van Emté over natuurvlees misleidend
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jack #150, hier vind je de natuurgebieden. Ik zie er toch echt een heel stel die een Nederlander meteen zou herkennen als natuur.
Wilco Jansen,
"De hele discussie lezend kom ik tot de voorzichtige conclusie dat EMTÉ misschien wel blij moet zijn dat het Natuurvlees géén keurmerk heeft." omdat het dan makkelijker is om je product "beter" te omschrijven en presenteren dan het is of hoe moet ik dit begrijpen?
- zou er ook uitzien als je hier ging schrijven dat je geen vertrouwen had in de aangesloten boeren.
- consumenten kunnen vragen stellen etc. Tjee dat is fijn, maar wat heeft dat voor nut aan mensen waarvan het "verdienmodel" gebaseerd is op marketing waarvan geoordeeld is dat het misleiding betreft.
- eenieder snapt natuurlijk dat de dieren niet vanuit een "natuurgebied" (wie controleert overigens dat de dieren wel in een natuurgebied hebben gelopen als er geen controle van buitenaf plaats vind?) rechtstreeks het slachthuis in wandelen.
Als consument heb ik geen behoefte aan een "verdienmodel" gebaseerd op misleiding, ik denk dan bij mezelf zou dit bedrijfscultuur zijn?
De conclusie die ik trek is dat feitelijk het houderijsysteem en het stalsysteem ook op de verpakking moet staan (uiteraard onafhankelijk gecontroleerd en gecertificeerd ook voor gangbare stallen) om verleidingen van misleiding te voorkomen.
Wilco #146 waarom denk je eigenlijk dat je runderen in Nederlandse natuurgebieden als grazer een prettig leven hebben gehad. Probeer het zelf eens een poosje in de natuur voedselmatig rond te komen. Prettig? Met onze verwende kont?
Ik heb wel eens wat vlees van natuurkoeien op mijn bordje gehad. Wanneer ze eenmaal een hongerperiode hebben doorgemaakt vind ik het vlees aardig taai. Nee, wat mij betreft neem je het verhaal van Thieme en co klakkeloos over. Dat lijkt me voor een reële discussie niet de juiste manier.
Wilco, wellicht is Natuurvlees een prima product en verdienmodel maar de naam is dermate pretentieus (want rundveehouderij in NL anno 2017 heeft maar bitter weinig met de natuur te maken) dat het bij mij alleen maar wantrouwen oproept. Gelukkig zijn er nauwelijks consumenten (en professionals zoals koks) die weten wat rundveeteelt echt inhoudt, dus is die nepnaam en de gebakken lucht er om heen, een goede vondst. Proficiat.
Interessante wending. Wat is meer waard: een Keurmerk of Transparantie? Bij transparantie draait het om Loslaten en Vertrouwen. Zou dat misschien al bijna kunnen anno 2017?