Televisiereclame leidt tot meer aankopen dan reclame op Facebook en YouTube. Dat blijkt uit een onderzoek van de Australische mediaprofessor Karen Nelson-Field onder 2.500 mensen, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd.
Nelson-Field onderzocht hoe de testpersonen reageerden op videoreclame op televisie, Facebook en YouTube. Bij de internetplatformen werd de aandacht van de kijkers gemeten met een app die de camera van een smartphone of tablet inschakelde. Ook de aandacht voor TV-reclame werd via een camera gemeten. Na de reclame moesten de testpersonen aankopen doen in een virtuele webshop. Daarmee kon Nelson-Field de verschillende effecten van reclame op het aankoopgedrag vergelijken.
Televisiereclame leidt tot 44% extra verkopen. Dat is meer dan wat Facebook (18%) en YouTube (16%) voor adverteerders realiseert. De Australische mediaprofessor herhaalde het onderzoek, maar toonde de reclame ditmaal alleen op een mobiel. Ook daaruit bleek dat televisiereclame meer aankopen genereert dan de internetreclame.
Het verkoopeffect duurde op Facebook en YouTube daarna nog 6 tot 8 dagen, terwijl het effect van tv-reclame maar liefst 10 keer langer duurde.
De Tijd - 'Reclame werkt beter op tv dan op Facebook'
Nelson-Field onderzocht hoe de testpersonen reageerden op videoreclame op televisie, Facebook en YouTube. Bij de internetplatformen werd de aandacht van de kijkers gemeten met een app die de camera van een smartphone of tablet inschakelde. Ook de aandacht voor TV-reclame werd via een camera gemeten. Na de reclame moesten de testpersonen aankopen doen in een virtuele webshop. Daarmee kon Nelson-Field de verschillende effecten van reclame op het aankoopgedrag vergelijken.
Televisiereclame leidt tot 44% extra verkopen. Dat is meer dan wat Facebook (18%) en YouTube (16%) voor adverteerders realiseert. De Australische mediaprofessor herhaalde het onderzoek, maar toonde de reclame ditmaal alleen op een mobiel. Ook daaruit bleek dat televisiereclame meer aankopen genereert dan de internetreclame.
Het verkoopeffect duurde op Facebook en YouTube daarna nog 6 tot 8 dagen, terwijl het effect van tv-reclame maar liefst 10 keer langer duurde.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Theo. Ik sprak van de kant van de adverteerder, niet de (potentiële) consument.
Doe zoals ik. Geen feestboek en alleen e-mail. TV via de Humax: Reclame gewoon even doorklikken.
Wow. En nog eens: wow. Wat voor psychologie zou daar nou achter zitten?
Maar ondertussen: heel slecht nieuws voor het verdienmodel van de internetreuzen! Ik heb persoonlijk nooit on-line of op cellphones geadverteerd, maar ik zal me nou nog wel tien keer meer bedenken! Eerst omlaag die prijzen.