In een persbericht laat de nieuwe boerengroep Agractie weten via de rechter een halvering van het vliegverkeer boven Nederland te eisen. Dat doel moet in de komende 10 jaar worden gerealiseerd.
Agractie zegt samen met partnerorganisaties te zullen optreden om een drieslag te slaan: het verminderen van zowel CO2- als stikstof- en fijnstofuitstoot.
Volgens Agractie toont de coronacrisis aan "dat spotgoedkoop en massaal over de wereld vliegen niet meer van deze tijd is. Verreweg het meeste vliegverkeer is niet noodzakelijk en onverantwoord in verband met de klimaatopgaven. Er zijn in de huidige tijd volop alternatieven mogelijk, waarbij op afstand zaken kunnen worden geregeld middels videoconferences of andere technieken, zonder daarvoor luchtverkeer te gebruiken. Daarom is een halvering van de luchtvaart een realistisch alternatief en zijn wij in gesprek met de politieke partijen om dit in hun verkiezingsprogramma voor de aanstaande verkiezingen te laten opnemen. Tevens zullen wij de gang naar de rechter maken om hiermee extra druk te zetten en dit sneller te realiseren. Middelen om halvering van het vliegverkeer te realiseren zijn onder andere het belasten van uitstoot en accijns op brandstoffen, vliegtax op vluchten en (vrijwillige) opkoop vliegtuigen en vliegmaatschappijen door de overheid. Het vorige week aangekondigde steunfonds van 2–4 miljard euro kan hier deels voor worden ingezet, waarbij tevens rekening gehouden dient te worden met een goede afvloeiingsregeling voor medewerkers werkzaam binnen de luchtvaart."
Vliegverkeer stoot de door Agractie als "zwaar vervuilend" getypeerde 'grijze' NOx stikstof uit. De organisatie wil voorkomen dat 'groene' stikstof (NH3, ammoniak in de volksmond) door de stikstofplannen van het kabinet wordt ingewisseld voor 'grijze'.
Het kabinet ervaart door de tegenstand van boeren dat zijn nieuwe plannen om het stikstofdossier te sluiten, op een weerstand stuiten die wellicht maatschappelijke weerklank gaat vinden. Dat is een slim spel van de boeren van Agractie die vuile stikstof (NOx) framen tegenover vriendelijke boerenstikstof (NH3).
Dit artikel afdrukken
Volgens Agractie toont de coronacrisis aan "dat spotgoedkoop en massaal over de wereld vliegen niet meer van deze tijd is. Verreweg het meeste vliegverkeer is niet noodzakelijk en onverantwoord in verband met de klimaatopgaven. Er zijn in de huidige tijd volop alternatieven mogelijk, waarbij op afstand zaken kunnen worden geregeld middels videoconferences of andere technieken, zonder daarvoor luchtverkeer te gebruiken. Daarom is een halvering van de luchtvaart een realistisch alternatief en zijn wij in gesprek met de politieke partijen om dit in hun verkiezingsprogramma voor de aanstaande verkiezingen te laten opnemen. Tevens zullen wij de gang naar de rechter maken om hiermee extra druk te zetten en dit sneller te realiseren. Middelen om halvering van het vliegverkeer te realiseren zijn onder andere het belasten van uitstoot en accijns op brandstoffen, vliegtax op vluchten en (vrijwillige) opkoop vliegtuigen en vliegmaatschappijen door de overheid. Het vorige week aangekondigde steunfonds van 2–4 miljard euro kan hier deels voor worden ingezet, waarbij tevens rekening gehouden dient te worden met een goede afvloeiingsregeling voor medewerkers werkzaam binnen de luchtvaart."
Vliegverkeer stoot de door Agractie als "zwaar vervuilend" getypeerde 'grijze' NOx stikstof uit. De organisatie wil voorkomen dat 'groene' stikstof (NH3, ammoniak in de volksmond) door de stikstofplannen van het kabinet wordt ingewisseld voor 'grijze'.
Het kabinet ervaart door de tegenstand van boeren dat zijn nieuwe plannen om het stikstofdossier te sluiten, op een weerstand stuiten die wellicht maatschappelijke weerklank gaat vinden. Dat is een slim spel van de boeren van Agractie die vuile stikstof (NOx) framen tegenover vriendelijke boerenstikstof (NH3).
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
MOB zet de rechtszaak tegen oa Schiphol door. Binnenkort meer daarover.
Tot nog toe alleen verbale steun van Agractie, verder niks. Blijft het daarbij?
KLM c.s. hangen al jaren aan een flink subsidie infuus:
- géén accijns op kerosine
- géén BTW betalen
- wél BTW terugvragen van alle inkopen en kosten
De fijnstof douches die elke vlucht met zich mee brengt, worden mogelijk gemaakt door de belastingbetaler. Even als de CO2 en andere uitstoot.
Het heeft mij altijd - sinds ik decennia geleden als internationale consultant vaak en ver reisde - dat er geen BTW op vliegtickets zat. Ik heb er persoonlijk geen financieel eigenbelang bij maar naast 'true pricing' van vliegreis kosten, lijkt mij een dergelijke aanpak leiden tot een duurzamere transitie van de reissector dan een protestgang naar de rechter . Of een combinatie van een andere constructieve oplossing tezamen met juridische pressie à la Urgenda.
Wel een eerlijke prijs voor gezond voedsel èn recente BTW verhoging, dat is toch wat onevenwichtig in alle opzichten, ook inzake het reduceren van N en CO2 belasting van het milieu.
Of het een publiciteitsstunt is of niet maakt me weinig uit. Ik sta er in ieder geval positief tegenover.
Ik zie het als een publiciteitsstunt, het publiek duidelijk maken dat er qua milieuproblematiek veel meer aan de hand is en dat niet alleen de landbouw veroorzaker is. Meer kennis bij het publiek is de "winst" in de hoop dat er een zo rechtvaardig mogelijke verdeling komt van de lasten cq reductieopgave.
Overigens ook uitstekend van MOB dat zij niet enkel de landbouw aanpakt, hulde daarvoor.
Een en ander nog los van de financiele kant van de zaak, wel winstuitkering, vervolgens de hand ophouden om overheidsgeld binnen te hengelen. Mensen die willen vliegen die moeten maar aandelen kopen in vliegtuigmaatschappijen, en steek mijn belastingcenten maar in een beter en schoner milieu en duurzame maatregelen.