MVO, de Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten, en de European Palm Oil Alliance (EPOA) hadden een klacht ingediend tegen de anti-palmolie campagne van The Flower Farm. Wij schreven afgelopen zomer uitgebreid over het nieuwe margarinemerk.

Palmolievrij
The Flower Farm werd ronkend als palmolievrij geïntroduceerd. Als onschuldig dus aan ontbossing of het uitsterven van de bedreigde de orang-oetan. Consumenten konden dankzij The Flower Farm met een gerust hart hun boterhammen blijven smeren.

Bij MVO schoot het nieuwe smeersel in het verkeerde keelgat, om verschillende redenen. De belangrijkste: Nederlandse en Europese voedingsmiddelenproducenten werken al jaren aan verduurzaming van de palmolieketen en gebruiken alleen maar palmolie met een keurmerk. Door dat feit onvermeld te laten, misleidt The Flower Farm de consument. Die zal de beweringen van The Flower Farm immers automatisch betrekken op wel palmolie bevattende producten van concurrenten, of die nu wel of geen duurzame palmolie gebruiken.

Marcel van Wing, oprichter van The Flower Farm en doorgewinterd reclameman, vindt het maar flauw
De Reclame Code Commissie (RCC) geeft de klagers gelijk. "De RCC vindt alle claims die suggereren dat voor palmolie (alle) tropisch regenwoud moet worden verwoest onjuist en daarom misleidend. Dat geldt ook voor de claim dat palmolie dieren (o.a. orang-oetans) uitroeit. De rekensom dat een consument elk jaar 30m2 regenwoud spaart als hij de margarine van The Flower Farm gebruikt, is in strijd met de Milieu Reclame Code. Om de misleiding te stoppen moet The Flower Farm de tekst op de verpakking over het verwoesten van regenwoud door palmolie aanpassen."

'Verzwijgen is misleiden'
In Trouw legt advocaat Ebba Hoogenraad namens EPOA uit hoe het juridisch zit met die misleiding. Want als het klopt dat palmolie tot ontbossing leidt en de habitat van wilde dieren bedreigt, dan helpt het vermijden van palmolie in je margarine toch ook bij het terugdringen van die misstanden? “Je mag best zeggen dat jouw product een bepaald ingrediënt niet bevat, maar je mag niet zeggen dat palmolie ten koste gaat van het regenwoud. Alle palmolie van in Nederland geproduceerde margarines heeft een duurzaam kenmerk. Het verzwijgen van het bestaan van duurzame palmolie is misleiding.”

Marcel van Wing, oprichter van The Flower Farm en doorgewinterd reclameman, vindt het maar flauw. Hij begon zijn palmolievrije margarine-offensief om reuring te brengen in de margarinemarkt. In Het Financieele Dagblad zei hij destijds: "We dachten: wat als we op een leuke, rebelse wijze – op een Tony Chocolonely-manier - kijken naar een heel saaie en vervelende productcategorie?". Hij gebruikt sheaboter om zijn smeersel palmolievrij en duurzaam neer te zetten. Bij dat laatste kun je overigens grote vraagtekens zetten, legde Frans Claassens van MVO ons desgevraagd uit. Sheaboter komt van de karitéboom in Afrika, die daar een belangrijke functie in de lokale economie vervult.

Rebels
Met de uitspraak van de RCC gaat The Flower Farm zelf opvallend tegendraads om: "De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt dat het margarinemerk The Flower Farm in haar reclames alarm mag blijven slaan over de palmoliecrisis," klinkt het in een persbericht. De margarinemakers benadrukken dat ontbossing in relatie tot palmolie een ernstig probleem is "dat op indringende en heftige wijze in woord en beeld in reclame aan de orde mag worden gesteld. Van misleiding is volgens de RCC in dit opzicht dan ook geen sprake."

En dus gaat The Flower Farm gewoon verder met de eigen marketing als 'gegarandeerd 100% ontbossingsvrij'. De overige uitingen, zoals "de televisiecommercial, de kindertekeningvideo die wordt gebruikt in de campagne, de filmpjes met teksten op Instagram en Facebook en diverse teksten op de website" zal The Flower Farm moeten nuanceren.

Dit artikel afdrukken