Het landelijke tv-reclamespotje van Farmers Defence Force (FDF) is ‘misleidend’, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Wakker Dier. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Met de slogan Boeren horen bij Nederland laat de boerenorganisatie consumenten de romantische kant van het boerenvak zien. De RCC vindt dat het spotje ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ is omdat er sprake is van een ‘te rooskleurig en daardoor onjuist beeld’.
Anne Hilhorst, vice-voorzitter van Wakker Dier: “Het is goed dat boeren laten zien waar vlees en melk vandaan komen, maar dan moeten ze wel het eerlijke verhaal vertellen.”
FDF haalt zijn schouders op en noemt de discussie ‘spijkers op laag water zoeken’. De organisatie heeft zich niet laten horen bij de RCC en niet de moeite genomen voor verweer. In een schriftelijke reactie aan het AD meldt de boerenorganisatie: “Aangezien een uitspraak van de RCC geen gevolgen heeft voor FDF - door het ontbreken van juridische status van RCC maar ook aangezien we geen product verkopen - hebben we besloten dat inhoudelijk reageren voor ons niet tot de prioriteiten behoorde.”
AD - Reclamespot Farmers Defence Force was misleidend en oneerlijk
Met de slogan Boeren horen bij Nederland laat de boerenorganisatie consumenten de romantische kant van het boerenvak zien. De RCC vindt dat het spotje ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ is omdat er sprake is van een ‘te rooskleurig en daardoor onjuist beeld’.
Anne Hilhorst, vice-voorzitter van Wakker Dier: “Het is goed dat boeren laten zien waar vlees en melk vandaan komen, maar dan moeten ze wel het eerlijke verhaal vertellen.”
FDF haalt zijn schouders op en noemt de discussie ‘spijkers op laag water zoeken’. De organisatie heeft zich niet laten horen bij de RCC en niet de moeite genomen voor verweer. In een schriftelijke reactie aan het AD meldt de boerenorganisatie: “Aangezien een uitspraak van de RCC geen gevolgen heeft voor FDF - door het ontbreken van juridische status van RCC maar ook aangezien we geen product verkopen - hebben we besloten dat inhoudelijk reageren voor ons niet tot de prioriteiten behoorde.”
Precies Harry en de grens aan overdrijving heet misleiding. En daar lijkt me in dit geval geen sprake van.
#5 Dick, #8 Frank Eric, wat jullie bedoelen is dat reclame altijd overdrijft.
Dat wordt nog wel erger, Mark moet zich nu in de rechtszaal verdedigen tegen illegale opname's van ongehoord stond gisteren in de krant, volgens mij voor wat rode ogen en vlekken op de oren bij zijn varkens maar precies weet ik het ook niet
Wat jammer dat FDF het erbij laat zitten. En wat een idiote uitspraak van RCC. Het lijkt alsof FDF’s imago ze noodlottig is geworden.
Frank-Eric, de RCC velt dit oordeel vanuit een wereldbeeld dat je bijna zou kunnen typeren als de zwarte piet visie van de landbouw. Dat past een autoriteit niet, hoewel het een trend aan het worden is. Ik zou het verder - politiek - als romantisch typeren.
#7, René, nee, wij willen juist in deze case niet dezelfde fout maken. In de draad kunnen we het er wel over hebben als een persoonlijk oordeel.