De Reclame Code Commissie (RCC) tikt voedselproducenten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk op de vingers. Kinderidolen zoals Paw Patrol, Frozen en Minions mogen niet meer op de verpakking.

Op 1 februari 2019 trad een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV 2019) in werking. Reclame maken met behulp van bekende kinderidolen mag niet als die gericht is op kinderen van 0 tot en met 6 jaar.

Afgelopen juli liep de vastgestelde overgangstermijn van 17 maanden af. Na eigen onderzoek ontdekte foodwatch nog steeds verschillende producten met daarop bekende kinderidolen in supermarkten. De voedselwaakhond stuurde negen producten naar de RCC.

De Tsjechische voedselproducent Dairy4Fun was naar eigen zeggen niet op de hoogte van de RVV 2019 en paste zijn verpakkingen onmiddellijk aan met zelf ontworpen fantasiefiguren. Die mogen nog altijd wel worden gebruikt in reclame en op verpakkingen. Het Belgische 4Retail trok de definitie van reclame en de leeftijdsgrenzen volgens de Nederlandse reclamecode in twijfel, maar is door de RCC voor vijf van de in totaal zes aangeklaagde producten op de vingers getikt. De klacht van foodwatch tegen het Nederlandse FruitFunk is door de commissie ongegrond verklaard op basis van een nog lopend media-contract. Gezien de consternatie haalt het bedrijf in Nederland Paw Patrol niettemin alsnog van de verpakking.

Overigens hebben de verkopende supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus meteen nadat de klachten waren ingediend de producten uit voorzorg uit de schappen gehaald.
Foodwatch - Paw Patrol, Minions en Frozen moeten van voedselverpakkingen, Reclame Code Commissie geeft foodwatch gelijk
Reageer
  • Deel
Druk af