'De derogatie' is het hete hangijzer voor Nederlandse boeren. Omdat onze delta groeizaam is, mochten vooral melkveehouders meer stikstofmest op hun land brengen dan de Europese normen toestaan.
Van kabinet tot kabinet wisten bewindspersonen die uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren te regelen bij de Europese Commissie. Landbouwminister Staghouwer lijkt het niet te gaan redden, meldt de NOS. Dat is een extra steun in de rug van het krimpbeleid voor de Nederlandse landbouw van zijn natuurcollega Van der Wal. Ook de individuele boer wordt geraakt omdat de regeling per erf is geformuleerd. Boeren moeten daarom meer mest afvoeren en halen minder kilo's van hun grond, zodat ze met hogere kosten en lagere opbrengsten komen te zitten. Eind vorige maand meldde het CBS dat de Nederlandse boeren in 2021 minder stikstof en fosfaat in hun mest hadden.
Op Foodlog gaf een voormalig mestinsider van boerenkoepel LTO Nederland enkele jaren geleden inzicht in de manier waarop de derogatie vanuit Nederland werd aangevraagd, terwijl eigenlijk een negatief advies geldt.
De EU-correspondent van de NOS geeft een verklaring voor de weigering van de Commissie. Nederland heeft de Commissie te vaak misleidt. Onder meer met pulsvisserij. Dat onder meer vis het mestbeleid bepaalt, klinkt een beetje raar maar de publieke nieuwszender zegt het echt: omdat Nederland steevast de randjes opzoekt, is het nu uit.
Het is geen geheim dat het inderdaad allemaal strenger gaat worden. Er is in Brussel nog maar weinig begrip voor Nederland, omdat niet aan de gestelde voorwaarden voor die uitzonderingspositie voldaan wordt. Het gaat niet alleen om mest. Op andere dossiers, zoals de uitzonderingspositie voor de pulsvisserij, bleek Nederland eerder Brussel zelfs misleid te hebben. Dat heeft de positie van ons land ook zeker geen goed gedaan.
De werkelijkheid over het pulsvis-dossier kun je hier lezen. Frankrijk had genoeg van de concurrentievoordelen die Nederland zijn vissers had verschaft, ook al waren die dier- en klimaatvriendelijk.
Van kabinet tot kabinet wisten bewindspersonen die uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren te regelen bij de Europese Commissie. Landbouwminister Staghouwer lijkt het niet te gaan redden, meldt de NOS. Dat is een extra steun in de rug van het krimpbeleid voor de Nederlandse landbouw van zijn natuurcollega Van der Wal. Ook de individuele boer wordt geraakt omdat de regeling per erf is geformuleerd. Boeren moeten daarom meer mest afvoeren en halen minder kilo's van hun grond, zodat ze met hogere kosten en lagere opbrengsten komen te zitten. Eind vorige maand meldde het CBS dat de Nederlandse boeren in 2021 minder stikstof en fosfaat in hun mest hadden.
Op Foodlog gaf een voormalig mestinsider van boerenkoepel LTO Nederland enkele jaren geleden inzicht in de manier waarop de derogatie vanuit Nederland werd aangevraagd, terwijl eigenlijk een negatief advies geldt.
De EU-correspondent van de NOS geeft een verklaring voor de weigering van de Commissie. Nederland heeft de Commissie te vaak misleidt. Onder meer met pulsvisserij. Dat onder meer vis het mestbeleid bepaalt, klinkt een beetje raar maar de publieke nieuwszender zegt het echt: omdat Nederland steevast de randjes opzoekt, is het nu uit.
Het is geen geheim dat het inderdaad allemaal strenger gaat worden. Er is in Brussel nog maar weinig begrip voor Nederland, omdat niet aan de gestelde voorwaarden voor die uitzonderingspositie voldaan wordt. Het gaat niet alleen om mest. Op andere dossiers, zoals de uitzonderingspositie voor de pulsvisserij, bleek Nederland eerder Brussel zelfs misleid te hebben. Dat heeft de positie van ons land ook zeker geen goed gedaan.
De werkelijkheid over het pulsvis-dossier kun je hier lezen. Frankrijk had genoeg van de concurrentievoordelen die Nederland zijn vissers had verschaft, ook al waren die dier- en klimaatvriendelijk.
En hoe zit het met de fosfaat wanneer er na september geen dierlijke mest meer op het land mag? Te weinig plant-beschikbare fosfaat in het voorjaar met de nodige gevolgen.
N. van Rooy #43 . Mee eens dat het verlengen van het uitrijseizoen uit milieuoogpunt onwenselijk is en landbouwkundig een inefficiënte benutting van mest. Maar de minister heeft de wettelijk mogelijkheid, zo is in eerdere jaren meermaals gebleken, om zo'n wens van de landbouw te honoreren (een van de redenen voor de EC om een derogatieverzoek niet meer in te willigen). De minister heeft geen wettelijke mogelijkheden een overtreding van de maximale hoeveelheid mest toe te staan.
Wat je de minister kunt verwijten is een zeer beperkt lerend vermogen wat betreft communicatie. Het besluit, vorig jaar, om de inzaaidatum van vanggewassen te verruimen werd door de minister enkel beargumenteerd met 'boeren beseffen de grote financiële consequenties niet van een milieudelict'. Ik vermoed dat veel boeren dat nog steeds niet beseffen, of ervan uit gaan dat de minister wel weer met de wet rommelt om een delict te voorkomen. Dat kan dus in dit geval niet en de minister zou dat, in samenwerking met de boerenorganisaties, tijdig helder moeten communiceren.
Ik ben het niet met je oneens over het aanhouden van de 170 kg / ha. Maar juist in dit jaar met extreem hoge kunstmestprijzen is dat wel heel zuur. Reden voor verschillende melkveehouders die ik recent sprak om -vanwege de hoge prijzen- juist geen kunstmest te gebruiken dit jaar.
Overigens lijkt het me milieukundig onverstandig om na half september nog 60 tot 80 kg stikstof uit dierlijke mest te geven. Als het lang, heel groeizaam is dit najaar zou die stikstof effectief kunnen zijn. Maar veel grotere kans -mede gezien het huidige weer- dat er veel uit- en afspoeling van stikstof optreedt.
#42 Frans
In september nog mest uitrijden als de uitrijdperiode nog verlengd zou worden lijkt mij landbouw- en milieukundig ongewenst.
De gewassen hebben het niet meer nodig en de kans op uitspoeling is veel groter.
Je kunt het dan beter bewaren tot volgend jaar maar dan moet je wel voldoende opslagcapaciteit hebben.
Het is gewoon een aanfluiting dat de derogatie niet eerder geregeld is.
De nationale mestboekhouding lijkt mij niet zo geschikt voor een controle. De normen die daar gehanteerd worden sluiten niet aan op de praktijk.
Drie jaar geleden is er een internetconsultatie geweest op de mestnormen. Hier tegen is volop geageerd maar het lukt de lakse overheid maar niet om dit aan te passen.
En maar praten over fraude.
Frits #39. Ik zou als Nederland/boer/loonwerker voorlopig toch maar die 170 aanhouden. Als in september blijkt dat meer mag kan de uitrijperiode, met toestemming van Brussel, verlengd worden. Als dat niet zo is dan is dit ook een helder signaal. Uit de nationale mestboekhouding (productie, eigen gebruik, verwerking/export) is gemakkelijk af te leiden of de wet is overtreden. Terugvordering van Europese steun kan nog na jaren. Organisaties kunnen ook voor individuele gevallen handhaving eisen (bijvoorbeeld een boze buurman of natuurorganisatie). Vermoedelijk is ook een loonwerker strafbaar als hij op een perceel meer mest uitrijdt dan toegestaan (je mag immers niet meewerken aan een milieudelict).