Koninklijke Horeca Nederland (KHN) eist transparantie en duidelijkheid over gemiddelde restaurantcijfers op TheFork. Aanleiding is de aflevering van het televisieprogramma Rambam over de reserveringssite.

Volgens Rambam wordt het gemiddelde reviewcijfer op TheFork, het voormalige Iens, kunstmatig hoog gehouden. Slechte restaurants bestaan daarom niet.

Rambam illustreert zijn bevindingen met een eigen fictief restaurant dat de TV-makers probleemloos konden toevoegen en recenseren met nepaccounts. Het getoonde gemiddelde reviewcijfer bleek niet overeen te komen met het daadwerkelijke gemiddelde.

In de uitzending maken verschillende restauranthouders bezwaar tegen de handelswijze van TheFork. Alles lijkt te draaien om het verdienmodel van het reserveringsplatform. Reserveringen via de blauwe Google-knop komen binnen via TheFork in plaats van rechtstreeks bij het restaurant. Hierdoor moet een restaurateur een commissie van €1,50 of €2 per gereserveerd couvert afdragen.

Naar aanleiding van de uitzending dringt KHN aan op meer transparantie en duidelijkheid rondom de algemene voorwaarden en handelswijze van reserveringsplatformen zoals TheFork. De koepelorganisatie voor horecabedrijven kaart dit bij TheFork zelf aan en pleit voor betere Nederlandse en Europese wetgeving rondom platformen in het algemeen.
Koninklijke Horeca Nederland - KHN eist transparantie van The Fork
  • Deel
Druk af