Koninklijke Horeca Nederland (KHN) eist transparantie en duidelijkheid over gemiddelde restaurantcijfers op TheFork. Aanleiding is de aflevering van het televisieprogramma Rambam over de reserveringssite.
Volgens Rambam wordt het gemiddelde reviewcijfer op TheFork, het voormalige Iens, kunstmatig hoog gehouden. Slechte restaurants bestaan daarom niet.
Rambam illustreert zijn bevindingen met een eigen fictief restaurant dat de TV-makers probleemloos konden toevoegen en recenseren met nepaccounts. Het getoonde gemiddelde reviewcijfer bleek niet overeen te komen met het daadwerkelijke gemiddelde.
In de uitzending maken verschillende restauranthouders bezwaar tegen de handelswijze van TheFork. Alles lijkt te draaien om het verdienmodel van het reserveringsplatform. Reserveringen via de blauwe Google-knop komen binnen via TheFork in plaats van rechtstreeks bij het restaurant. Hierdoor moet een restaurateur een commissie van €1,50 of €2 per gereserveerd couvert afdragen.
Naar aanleiding van de uitzending dringt KHN aan op meer transparantie en duidelijkheid rondom de algemene voorwaarden en handelswijze van reserveringsplatformen zoals TheFork. De koepelorganisatie voor horecabedrijven kaart dit bij TheFork zelf aan en pleit voor betere Nederlandse en Europese wetgeving rondom platformen in het algemeen.
Koninklijke Horeca Nederland - KHN eist transparantie van The Fork
Volgens Rambam wordt het gemiddelde reviewcijfer op TheFork, het voormalige Iens, kunstmatig hoog gehouden. Slechte restaurants bestaan daarom niet.
Rambam illustreert zijn bevindingen met een eigen fictief restaurant dat de TV-makers probleemloos konden toevoegen en recenseren met nepaccounts. Het getoonde gemiddelde reviewcijfer bleek niet overeen te komen met het daadwerkelijke gemiddelde.
In de uitzending maken verschillende restauranthouders bezwaar tegen de handelswijze van TheFork. Alles lijkt te draaien om het verdienmodel van het reserveringsplatform. Reserveringen via de blauwe Google-knop komen binnen via TheFork in plaats van rechtstreeks bij het restaurant. Hierdoor moet een restaurateur een commissie van €1,50 of €2 per gereserveerd couvert afdragen.
Naar aanleiding van de uitzending dringt KHN aan op meer transparantie en duidelijkheid rondom de algemene voorwaarden en handelswijze van reserveringsplatformen zoals TheFork. De koepelorganisatie voor horecabedrijven kaart dit bij TheFork zelf aan en pleit voor betere Nederlandse en Europese wetgeving rondom platformen in het algemeen.
Heb 'respect' voor The Fork.
Waarom zou je geen misbruik mogen maken van de idiote app-hysterie ?
Mensen die zich volledig overgeven aan hotel-app's en restaurant-app's en nog duizenden andere app's, waaraan ze zich rueksichtlos in storten, verdienen niet beter. Hotels (Trivago) en restaurants, die zich op deze wijze promoten zoeken bewust de onderkant van de middenmoot
Scheren die handel !
Als wij een hotelletje zoeken maken we hooguit in Frankrijk gebruik in geval van een echt afgelegen streek van de Logis de France, vanwege het menu de terroir dat onderdeel van het lidmaatschap (niet de keten) is.
En vooral; je komt er geen 'hollander' tegen.
Of je vraagt in een dorpsbar of bij de bakker gewoon wat wat een lokaal goed restaurant is. Kan je hier in Zeeuws-Vlaanderen ook gewoon op straat vragen. Zeg je gewoon:
'niet die dure magere hap met bloemsierkunst die van de bord wegwaait', maar gewoon een eerlijk goed restaurantje.
De mooiste verrassingen.
Ken prima restaurants in gehuchtjes 'far from the madding crowd', die draaiten als een tierelier.
Hebben junk-sites als The Fork niet nodig,
Draaien op de locale 'klap' tot 25 km in de omtrek..
Tip in Terneuzen in een achterafsteegje: Bonnefoi , 7 tafeltjes